آفتاب
معاون قرآنی وزیر ارشاد:

فعالان قرآنی طبق اولویت‌بندی بیمه می‌شوند/ارزش دانایی در جامعه نهادینه شود

فعالان قرآنی طبق اولویت‌بندی بیمه می‌شوند/ارزش دانایی در جامعه نهادینه شود

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که «در بودجه امسال مبلغ ١٠ میلیارد تومان برای امور قرآنی پیش‌بینی شده بود» گفت: فعالان قرآنی طبق اولویت‌ها بیمه می‌شوند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی در نشستی با مدیران موسسات قرآنی استان گیلان با ابراز نارضایتی از فعالیت‌های انجام شده در امور قرآنی، اظهار کرد: بخشی از فعالیت‌ها در امور پشتیبانی مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی کمبود اعتبارات را از مشکلات فعالیت‌های قرآنی عنوان کرد و افزود: فعالان در عرصه قرآنی به صورت ویژه حمایت می‌شوند.

حشمتی با اعلام حمایت از برنامه هنری و تولیدی در عرصه‌های قرآنی، تصریح کرد: تولید برنامه و فعالیت در حوزه فضای مجازی در عرصه‌های قرآنی مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پالایش بیمه‌شدگان امور قرآنی از سال‌های گذشته خبر داد و یادآور شد: بیمه فعالان قرآنی در کشور ادامه دارد.

وی به تشکیل صندوق بیمه فعالان قرآنی در کشور اشاره کرد و گفت: بیمه‌شدگان قرآنی باید سهم خود به تامین اجتماعی را بپردازند.

حشمتی با اشاره به این‌که «مبلغ ١٠ میلیارد تومان برای امور قرآنی در بودجه امسال پیش‌بینی شده بود» متذکر شد: به دلیل کمبود اعتبار تمام بودجه مذکور جذب نمی‌شود و فعالان قرآنی طبق اولویت‌ها بیمه می‌شوند.

وی هماهنگی بین دستگاه‌های قرآنی را از برنامه‌های معاونت مذکور عنوان کرد و یادآور شد: طرح‌های مشخص قرآنی از اعتبارات ویژه برخوردار می‌شوند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با بیان این‌که «منابعی بین موسسه‌های قرآنی در سال‌های گذشته توزیع می‌شد» خاطرنشان کرد: توجیهی برای امر مذکور نداریم و سرانه اعتبارات توزیع نمی‌شود.

ارزش دانایی در جامعه نهادینه شود

معاون امور قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اهتمام به ارتقای دانایی در جامعه گفت: این وزارتخانه در خدمت اهداف بلند حوزه نشر و کتاب است.

حشمتی همچنین در آیین افتتاح دویست و نود و دومین نمایشگاه کتاب استانی و یازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان در رشت، اظهار کرد: هفته کتاب یادآور علم و دانایی و دانش است.

وی با بیان این‌که «هیچ کشور و انسانی بدون مطالعه به موفقیت دست نخواهد یافت» گفت: با جهل و ظلمت نمی‌توان قله‌های ترقی را طی کرد.

حشمتی به آیات و روایات اشاره و اظهار کرد: خداوند در قرآن بارها به کتاب اشاره کرده است و همه انبیا اهل کتاب بودند.

وی با بیان این‌که «کتاب، اعتقادات انسان را تثبیت می‌کند» افزود: کتاب از فکرهای منسجم است و گذشتگان فکرها و اندیشه‌های خود را جمع و برای آگاهی مردم منتشر کردند.

این مسئول در ادامه با اشاره به استفاده از فضاهای مجازی تصریح کرد: آگاهی که کتاب به انسان می‌دهد، فضاهای مجازی در اختیار افراد نخواهد گذاشت بلکه اطلاعات فضاهای مجازی متفرقه و سطحی است.

وی اظهار کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی دانایی و آگاهی مردم را افزایش داده و آنان را به سمت خواندن کتاب سوق می‌دهد.

حشمتی خاطرنشان کرد: در آیات قرآن آورده شده افرادی که دانا هستند با انسان‌های نادان تفاوت‌های بسیار دارند و همه افراد باید خود را با خواندن کتاب عجین کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: زمانی مطالعه در جامعه نهادینه خواهد شد که در کنار برگزاری نمایشگاه، برای افراد دانای جامعه ارزش قائل شده و این ارزش را نهادینه کنیم وقتی در جامعه ارزش دانایی کم شود در نهایت سرانه مطالعه آن جامعه کاهش خواهد یافت.

معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که «گیلان از استان‌های پیشرو در برگزاری نمایشگاه کتاب است» افزود: تاکنون ٢٩٠ نمایشگاه کتاب در استان‌های کشور برگزار شده است.

وی با اشاره به این‌که «امام راحل کتاب کشف‌الاسرار را برای پاسخ به شبهات به وجود آمده تألیف کرد» گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب را اولویت فعالیت‌های خود قرار داده است.

حشمتی، برگزاری نمایشگاه کتاب را جشن نور خواند و خاطرنشان کرد: امیدواریم با برگزاری نمایشگاه کتاب به طرف روشنایی گام برداریم.

وی متذکر شد: امروز مجموعه دست‌اندرکاران تحقیقات مورد نیاز جامعه است و رسانه‌ها برای کسی که کتاب بیشتر می‌خواند ارزش قائل شود و اگر این نقص برطرف شود مشکل کتابخوانی کشور نیز برطرف و تبدیل به فرهنگ عمومی می‌شود.

انتهای پیام

کد N1032881

وبگردی