آفتاب

امضای تفاهم‌نامه همکاری قرآنی سازمان اوقاف و آموزش و پرورش

امضای تفاهم‌نامه همکاری قرآنی سازمان اوقاف و آموزش و پرورش

تفاهم‌نامه همکاری درزمینه نحوه و چگونگی برگزاری مسابقات قرآن در مقطع شکوفه‌ها بین سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت آموزش و پرورش در شیراز به امضا رسید.

تفاهم‌نامه همکاری درزمینه نحوه و چگونگی برگزاری مسابقات قرآن در مقطع شکوفه‌ها بین سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت آموزش و پرورش در شیراز به امضا رسید.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این مراسم که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش برگزار شد تفاهم‌نامه همکاری مسابقات قرآن رده شکوفه‌ها بین سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت آموزش و پرورش به امضا رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی در این مراسم با تأکید بر این‌که «قرآن حیات‌بخش زندگی فردی و اجتماعی انسان‌هاست» بر لزوم اعتلای فعالیت‌های قرآنی در کشور با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف تأکید کرد.

وی افزود: معضل اساسی فعالیت‌های مختلف در کشور ما انجام کارها به صورت انفرادی و تک‌روی است و در این زمینه مقام معظم رهبری فرمودند یکی از مشکلات ما این است که کارهای دسته جمعی را بلد نیستیم لذا ما باید این مسائل را از میان برداریم.

حسینی با اشاره به امضای این تفاهم‌نامه خاطرنشان کرد: امضای چنین تفاهم‌نامه‌ای در حقیقت انجام یک کار قرآنی است چراکه قرآن کریم همواره بر وحدت و انسجام میان مسلمانان تأکید دارد.

مسئول مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: اگر بخواهیم فرهنگ قرآنی را اعتلا بخشیم ناچار هستیم که با یکدیگر همکاری کنیم ضمن اینکه همکاری این دو سازمان تنها به اینجا ختم نخواهد شد و اگر بنای خیری باشد حتماً همکاری‌ها ادامه می‌یابد.

وی با بیان این‌که «این تفاهم‌نامه به گونه‌ای تنظیم شده که تداخلی میان فعالیت‌های این دو سازمان پیش نیاید» گفت: با توجه به تقسیم ‌بندی فعالیت‌هایی که انجام شد قرار شد تا مسابقات قرآن زیر 18 سال و در رده دانش‌آموزی با همکاری سازمان اوقاف و آموزش و پرورش برگزار شود.

مسابقات در حوزه دانش‌آموزی به عهده آموزش و پرورش است

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم که در حاشیه برگزاری گردهمایی رؤسا و کارشناسان ادارات قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در شیراز برگزار شد، گفت: براساس این تفاهم‌ نامه مسابقات در حوزه دانش‌آموزی به عهده آموزش و پرورش گذاشته شده است.

وی با بیان این‌که «مساعدت‌های مالی در برگزاری این مسابقات از سوی سازمان اوقاف صورت خواهد گرفت» گفت: به‌عنوان مثال در برگزاری مسابقات مرحله آموزشگاهی، سازمان اوقاف تأمین جوایز نفرات اول، مرحله دوم و سوم، تأمین حق‌الزحمه داوران و غیره را به عهده دارد.

مسیب‌زاده تأکید کرد: آنچه که در این بحث بسیار حائز اهمیت است، هم‌افزایی میان این دو نهاد است و قرار است تا کار مشترکی صورت گیرد ضمن اینکه تلاش می‌کنیم تا از تجربیات سازمان اوقاف نیز بهره برداری کنیم.

متن تفاهم‌نامه

در بخش مقدمه این تفاهم‌نامه آمده است:‌ «پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی یکی از اقدامات شایسته در حوزه ترویج فعالیت‌های قرآنی برگزاری مسابقات قران کریم به ویژه در سطح دانش‌آموزان و نوجوانان بوده است که در ترویج این‌گونه فعالیت‌ها و شناسایی استعدادهای ممتاز قرآنی در میان این قشر تأثیر بسزایی داشته است.

هم‌افزایی و تعامل در برگزاری مسابقات می‌تواند در ارتقای کمی و کیفی آن‌ها مؤثر بوده و نظم و ساماندهی بهتری را در این‌گونه مسابقات به وجود آورد.

موضوع برگزاری یکپارچه مسابقات قرآنی آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امور خیریه به دلیل همپوشانی فراوان به ویژه در حوزه رده‌های سنی تحت پوشش و همچنین همکاری مثبت میان ادارات کل اوقاف و امور خیریه و آموزش و پرورش استان‌ها در امر برگزاری مسابقات و فعالیت‌های قرآنی از دیرباز مورد بحث و گفت‌وگو میان کارشناسان و اساتید قرآنی بوده است.

از آنجا که ویژگی بارز مسابقات سازمان اوقاف، توجه ویژه به بخش‌های تخصصی مسابقات و ویژگی بارز مسابقات آموزش و پروش توجه به بخش‌های عمومی مسابقات بوده است، بر آن شدیم تا با برنامه‌ریزی صحیح این دو فعالیت را به‌صورت مشترک و هم‌افزا برگزار کنیم.

بنا بر این گزارش، در این تفاهم‌نامه تعامل و هم‌افزایی در امر برگزاری مسابقات قرآن، بهینه‌سازی هزینه‌های برگزاری مسابقات و استفاده کارآمد از منابع انسانی، اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و ارتقای کمی و کیفی مسابقات با افزایش دایره شمول افراد تحت پوشش و ایجاد زمینه‌های حضور استعدادهای ممتاز قرآنی از جمله اهداف این تفاهم‌نامه عنوان شده است.

همچنین، تمرکز عمده فعالیت‌های دانش‌آموزی در آموزش و پرورش و ضرورت یاری رساندن کلیه دستگاه‌ها به این وزارتخانه، وجود تعامل سازنده میان ادارات کل اوقاف و آموزش و پرورش در استان‌ها، از سال‌های گذشته به‌منظور برگزاری مسابقات این رده سنی، اهمیت برگزاری فعالیت‌های مربوط به حوزه دانش‌آموزی با همکاری دستگاه مربوطه، جلوگیری از انجام هزینه‌های موازی و متداخل و بعضاً بدون توجیه منطقی، افزایش ضریب موفقیت در برگزاری از طریق پیش‌بینی نظارت دقیق و مستمر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور به‌عنوان مهم‌ترین نهاد در امر راهبردی و نظارت بر مسابقات قرآن کشور و زمینه‌سازی جهت ایجاد تعامل و هم‌افزایی برای انجام فعالیت‌های هم‌افزار در سایر ارگان‌ها و نهادهای برگزار کننده مسابقات از جمله مبانی این تفاهم‌ عنوان شده است.

مصوبه شورای راهبردی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کریم، مصوبه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کریم کشور، تفاهم‌نامه میان سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت آموزش و پرورش و همچنین مصوبه نشست داوران و کارشناسان قرآن کریم نیز به‌عنوان اسناد بالادستی تفاهم‌نامه ذکر شده است.

در این تفاهم‌نامه خاطرنشان شده است: مسابقات قرآن کریم دانش‌آموزان با همکاری ادارات کل اوقاف و امور خیریه و ادارات کل آموزش و پرورش و مسابقات قرآن کریم بزرگسالان توسط سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود.

مساعدت مالی در اجرای مطلوب بخش ویژه مسابقات در مرحله آموزشگاهی و شهرستانی مرحله اول(آموزشگاهی) مساعدت‌هایی نظیر تأمین جوایز نفرات اول در مدارس کشور، مرحله دوم(شهرستانی) تأمین حق‌الزحمه داوران مسابقات قرآن،‌ عترت و نماز، مرحله سوم(استانی) تأمین حق‌الزحمه داوران مسابقات قرآن،‌ عترت و نماز، مرحله چهارم (کشوری) تأمین حق‌الزحمه و ایاب و ذهاب داوران و جوایز نفرات اول تا پنجم در این تفاهم‌نامه در نظر گرفته شده است.

همچنین، مشاوره اجرایی در راستای برگزاری باشکوه این مسابقات و حضور در جلسات کارشناسی ستاد برگزاری، مشارکت ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان‌ها در مراحل اول تا سوم، همکاری در برگزاری دوره‌های آموزشی و ارتقا برای برگزیدگان مسابقات، راهیابی نفرات اول تا سوم مسابقات قرآن فرهنگیان استان‌ها به مرحله فینال مسابقات اوقاف استان (بدون شرکت در مرحله شهرستان) و راهیابی نفرات اول مسابقات قرآن فرهنگیان کشوری به مسابقات کشوری اوقاف و امور خیریه از دیگر موارد این تفاهم‌نامه است.

در ادامه، تبلیغات و اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام از متقاضیان جهت حضور در مسابقات، برگزاری مسابقات از مرحله آموزشگاهی تا کشوری، استفاده از داوران مورد تأیید ستاد عالی مسابقات (ترجیحا) در مرحله استانی از جمله تعهدات آموزش و پرورش ذکر و علاوه بر این‌ها ستاد عالی مسابقات قرآن کریم کشور به‌عنوان ناظر اجرای مواد تفاهم‌نامه تعیین شده است.»

انتهای پیام

کد N1032784

وبگردی