آفتاب
ادامه دعوا بر سر حضور نظامیان آمریکایی؛

دولت توکیو علیه فرمانداری «اوکیناوا» طرح شکایت کرد

دولت توکیو علیه فرمانداری «اوکیناوا» طرح شکایت کرد

دولت توکیو در حالی از طرح جایگزینی پایگاه هوایی آمریکا در جزیره «اوکیناوا» حمایت می کند که مردم ژاپن از رفتارهای ناهنجار نظامیان آمریکایی به ستوه آمده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، دولت توکیو امروز سه شنبه شکایتی را علیه فرمانداری استان جنوبی «اکیناوا» مطرح کرد که آغازگر فصل جدیدی از اختلافات موجود بین دولت مرکزی ژاپن و حاکمان این جزیره استراتژیک است که برای سالیان متمادی میزبان پایگاه نظامی آمریکا بوده است.

این شکایت در حالی مطرح می شود که دولت توکیو مایل به جلب رضایت همه جانبه آمریکا به عنوان یکی از متحدین کلیدی خود است حال آنکه فرمانداری اوکیناوا از حضور ۷۰ ساله نظامیان آمریکایی به سطوح آمده است.

جزیره اوکیناوا کمتر از یک درصد خاک ژاپن را به خود اختصاص می دهد اما مجبور به تحمل ۷۵ درصد از کل تسهیلاتی است که برای استقرار نظامیان آمریکایی در کل این کشور ساخته شده است.

در این میان، «تاکشی اوناگا» فرماندار اوکیناوا می گوید از هیچ تلاشی برای ممانعت از انتقال نظامیان آمریکایی به پایگاهی جدید در بخش غیر مسکونی جزیره مضایقه نخواهد کرد.

ناگفته نماند که اوناگا در اکتبر سال میلادی جاری (۲۰۱۵) طرح جایگزینی پایگاه هوایی تفنگداران دریایی «فوتنما» را لغو کرد و ضمن دفاع از اقدام خود از دولت توکیو خواست تا برای ادامه دعوی به دادگاه متوسل شود.

رفتارهای ناهنجار نظامیان آمریکایی در ژاپن به ویژه تجاوز به چند زن و دختر ژاپنی در سال های اخیر موجب شده است تا ژاپنی ها به ویژه ساکنین اوکیناوا خواستار خروج نظامیان آمریکایی از این کشور باشند.

کد N1032738

وبگردی