آفتاب

تاخیر در آغاز فعالیت نیروگاه بازفرآوری سوخت هسته‌ای ژاپن

تاخیر در آغاز فعالیت نیروگاه بازفرآوری سوخت هسته‌ای ژاپن

بنا بر اعلام مالک و گرداننده نیروگاه بازفرآوری سوخت هسته‌ای روکاشو ژاپن، آغاز فعالیت این نیروگاه تا سپتامبر 2018 به تاخیر افتاده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری ژاپن تایمز، شرکت سوخت هسته‌ای ژاپن روز دوشنبه اعلام کرد که به دلیل انجام بازرسی‌های نظارتی زمان‌بر و به‌روزرسانی‌های ایمنی، آغاز فعالیت نیروگاه بازفرآوری سوخت هسته‌ای روکاشو تا سپتامبر 2018 طول می‌کشد.

نیروگاه بازفرآوری سوخت هسته‌ای روکاشو که در شمال ژاپن واقع شده هم‌اکنون در مرکز توجهات بین‌المللی قرار دارد به دلیل آن که ذخایر پلوتونیوم ژاپن را افزایش می‌دهد؛ از سرگیری فعالیت این نیروگاه باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده است. هدف استفاده از پلوتونیوم تولید برق است این در حالی است که ژاپن هم‌اکنون دارای مقادیر پلوتونیوم کافی برای ساخت هزاران کلاهک هسته‌ای است.

شرکت سوخت هسته‌ای ژاپن اعلام کرده است که تاکنون نیز آغاز فعالیت نیروگاه بازفرآوری سوخت هسته‌ای روکاشو که پلوتونیوم را از سوخت مصرف شده برای ترکیب با اورانیوم و استفاده از آن به عنوان سوخت هسته‌ای جدا می‌کند حدود 20 سال به تاخیر افتاده است.

فعالیت این نیروگاه بازفرآوری که ابتدا قرار بود تا سال 2000 آغاز کار کند به دلیل وجود مشکلات فنی به تاخیر افتاده است.

ژاپن هم‌اکنون دارای 47 تن پلوتونیوم است که از این میزان 11 تن آن در خاک ژاپن و 36 تن آن در بریتانیا و فرانسه نگهداری می‌شود که به دلیل توقف فعالیت بیش‌تر راکتورهای هسته‌ای ژاپن پس از فاجعه هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما نمی‌توان از این ذخایر پلوتونیوم استفاده کرد.

به گزارش ایسنا این در حالی است که چین نیز اخیرا نسبت به افزایش ذخایر پلوتونیوم ژاپن به شدت ابراز نگرانی کرده است.

انتهای پیام

کد N1031802

وبگردی