آفتاب

حملات پاریس و نگرانی از تغییر نگاه اروپا به پناهجویان

حملات پاریس و نگرانی از تغییر نگاه اروپا به پناهجویان

این خبر که یکی از مهاجمان در حملات پاریس ممکن است همراه با پناهجویان فراری از سوریه وارد اروپا شده باشد بحث‌های تند درباره‌ی سیاست مهاجرت اروپا را وارد فاز جدیدی کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه‌ی خبری ای بی سی نیوز، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که در حال حاضر تحت فشار متحدان و دشمنان سیاسی‌اش است، به نظر می‌رسد که بر سر موضع خود برای استقرار نامحدود افرادی که آلمان تمایل دارد به آن‌ها پناهندگی بدهد ایستادگی می‌کند. موضعی که به طور فزاینده‌ای مورد تردید قرار می‌گیرد.

آنگلا مرکل در سخنانی غم‌بار ساعت‌ها پس از این حمله از هم‌وطنانش خواست تا از ارزش‌های اروپایی انسانیت و شفقت در مقابل ترور حمایت کنند.

وی گفت: ما به حق افراد که به دنبال خوشبختی و لذت بردن از آن هستند، به احترام به دیگران و مدارا و بردباری اعتقاد داریم.

اما این خوش‌بینی وی که در عبارت "ما آن را مدیریت خواهیم کرد" منعکس شده با تردیدهایی در آلمان و خارج از این کشور و نه فقط از سوی راستگرایان تندرو که پیش‌تر مخالف مهاجرت بودند، رو به رو شده است.

حتی پیش از حملات روز جمعه پاریس، ولفانگ شوبل، وزیر دارایی آلمان و متحد نزدیک مرکل، 750 هزار مهاجری که در سال جاری به آلمان وارد شدند را به بهمن تشبیه کرد. سخنان وی نگرانی‌ها را نه فقط درباره‌ی این که چه مدت این کشور 80 میلیون نفری می‌تواند سیاست درهای باز خود را حفظ کند بلکه واکنش‌های خشونت‌آمیز احتمالی را منعکس می‌کند.

این کشور در حال حاضر موج حملات علیه مهاجران و پناهگاه‌های آنان را شاهد بوده است. مقامات تاکنون در سال جاری 689 مورد از چنین حوادثی را ثبت کرده‌اند؛ سه برابر بیش‌تر از همه مواردی که در سال 2014 به ثبت رسیده است. این خشونت با تغییر سریع آهنگ همراه شده است.

به گفته‌ی یوآخیم ترب، محقق ارتباطات دانشگاه آزاد برلین درست چند ماه قبل، روزنامه‌ها مملو از گزارش‌هایی درباره‌ی پذیرش گرم پناهجویان در ایستگاه‌های قطار آلمان بودند. اکنون گزارش‌ها درباره‌ی مهاجران به طور خودکار به لغت بحران مرتبط می‌شوند در حالی که مقامات تلاش دارند تا از عهده ده‌ها هزار نفر از راه رسیده در هر ماه بربیایند.

توماس دی مایزایز، وزیر داخلی آلمان روز شنبه و به دنبال حملات پاریس به خبرنگاران گفت که آژانس‌های امنیتی آلمان به دقت نه تنها افراط‌گرایان اسلامی بلکه تندروهای راست‌گرا که ممکن است به این حملات واکنش نشان دهند را زیر نظر دارد. با این حال مقامات ارشد امنیتی آلمان هشدار داده‌اند که دو سوم مظنونان مرتبط با حمله به خانه‌های پناهجویان و مهاجران پیش‌تر برای پلیس ناشناخته بودند.

دولت آلمان، حساس در برابر رشد بدگمانی‌ها در میان بسیاری از مردم آلمان درباره‌ی این که این کشور چگونه می‌تواند از عهده تعداد زیاد مهاجران برآید، اخیرا درباره‌ی اقدامات رسیدگی به کسانی که شانس کمی در رفتن به پناهگاه دارند، بررسی صلاحیت افراد در مرز و توزیع مهاجران در سراسر اروپا به توافق رسیدند.

مارکوس سودر، عضو دولت منطقه‌یی باواریا خواستار تلاش‌های بیش‌تر برای شناسایی افرادی که وارد کشور می‌شوند، شد.

وی تصریح کرد:‌ روزهای مهاجرت بدون بررسی و غیرقانونی نمی‌تواند ادامه یابد. پاریس همه چیز را تغییر داد.

هشدار وی در پی آن مطرح شد که مقامات یونانی اعلام کردند دارنده پاسپورت سوری که در صحنه یکی از حملات پاریس پیدا شد از طریق لروس، جزیره‌ی یونانی در سوم اکتبر به اتحادیه اروپا وارد شده است.

اگر درست باشد، اولین‌بار نخواهد بود که یک تروریست بی سر و صدا در ژست یک مهاجر وارد اروپا شده است.

یک مرد تونسی پس از گذراندن هفت سال زندان در ایتالیا به اتهام تروریسم و بازگرداندن وی به کشورش، دوباره با قایق مهاجران به ایتالیا بازگشت. مهدی بن نصر در چهارم اکتبر وارد لامپدوسا سیسل شده و دوباره یک هفته بعد اخراج شد. وی در ایتالیا به جرم فعالیت در شبکه‌های تندرو و افراط گرایان اسلامی که جنگجویان را برای رفتن به عراق استخدام می‌کرد، محکوم شده بود.

آنگلیو آلفونسو، وزیر داخلی ایتالیا در این باره گفت:‌ دور از انتظار است که فکر کنیم که تروریست‌ها سعی نخواهند کرد که از طریق مسیر مهاجران به اروپا نفوذ کنند.

حوادث این‌چنینی کار را برای مرکل دشوار خواهد کرد که سعی دارد آلمان‌ها و در مقیاس کم‌تر کشورهای اروپایی را با مواضعش درباره‌ی مهاجران همراه کند.

روز شنبه وزیر مهاجرت لهستان اعلام کرد که این کشور نمی‌تواند از تصمیمات اتحادیه اروپا درباره‌ی مهاجرت و پذیرش پناهجویان بدون تضمین‌های امنیتی تبعیت کند.

مارین لوپن، رهبر حزب جبهه ملی فرانسه نیز از مقامات خواست تا مهاجرانی که غیرقانونی در این کشور حضور دارند را اخراج کنند.

پناهجویان فراری از جنگ و فقر در سوریه و دیگر کشورهای ویران شده از جنگ حملات پاریس را محکوم کردند و گفتند آن‌ها نگران هستند که برای پناهجویان شروع زندگی جدید در کشورهای غربی ممکن است بسیار دشوار شود.

زبار اکرم، مرد 29 ساله‌ عراقی که در میان افرادی که از اسلوونی به سمت اتریش رفتند بود گفت: کسانی که به پاریس حمله کردند طوری رفتار کردند که انگار در عراق و سوریه عمل می‌کنند.

عبدل سلام، 31 ساله که از سوریه فرار کرده گفت:‌ نگران است که پناهجویان اکنون به عنوان مهاجمان احتمالی دیده شوند.

معاون مرکل، صدر اعظم آلمان درباره‌ی سرکوب مهاجران که به اروپا می‌آیند به دلیل حملات پاریس هشدار داد.

زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم آلمان اعلام کرد کسانی که به دنبال پناهگاهی در اروپا هستند نباید به این دلیل که آن‌ها از جایی که ترور و وحشت به سمت ما و جهان صادر می‌شود آمده‌اند، دچار رنج شوند.

وی اضافه کرد: ما ایستاده‌ایم که از آن‌ها نیز محافظت کنیم و تضمین بدهیم که مجبور نیسیتند که رنج بکشند به این دلیل که قاتلان در فرانسه مردم و اروپا را به نام یک منطقه مورد تهدید قرار می‌دهند.

انتهای پیام

کد N1031643

وبگردی