آفتاب

سند بازطراحی راکتور اراک امروز امضا می‌شود

سند بازطراحی راکتور اراک امروز امضا می‌شود

سند باز طراحی راکتور اراک امروز (دوشنبه) امضا می‌شود. بر اساس این سند که باید به امضای 1+5 رسیده باشد

تعهدات این کشورها در خصوص بازطراحی رآکتور اراک مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته ای خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 روز شنبه در گفت‌وگو با ایسنا از تکمیل امضای سند رسمی بازطراحی راکتور اراک تا امروز (دوشنبه) توسط وزیران خارجه ایران و 1+5 به صورت گردشی در پایتخت‌های این کشورها خبر داد.

وی همچنین تاکید کرد: امضای سند رسمی بازطراحی اراک توسط وزیران خارجه ایران و 1+5 به صورت گردشی در حال انجام است و تا دوشنبه این امضاها به پایان می‌رسد.

علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز شنبه شب در گفت‌وگویی تلویزیونی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه منظور شما از سند رسمی در بحث بازطراحی رآکتور اراک چیست؟ گفت: درباره رآکتور اراک باید چنین سندی داشته باشیم که به امضای 1+5 رسیده باشد تا در آن سند تعهدات آن کشورها در خصوص بازطراحی رآکتور اراک بیاید و برای این کار سه مرحله را طی کرده‌ایم.

وی گفت: یک مرحله این بود که نخستین سند با عنوان «بیانیه نیت‌ها» تنظیم شود که در سفری که چندی پیش به چین داشتم و همچنین در مذاکراتم با همتای آمریکایی و چینی این سند را تنظیم کردم که بر اساس این سند، نیت ایران و آن کشورها مشخص شد و در شش بند به تفصیل آمد و به تأیید 1+5 رسید.

صالحی افزود: در این سند تعهدات ما و طرف مقابل آمده است.

وی گفت: سند دوم با عنوان MOU بود که بین کشورهای 1+5 نوشته شد و با وجود اینکه بین آنها بود، اما به رویت ما هم رساندند و ما نظراتمان را دادیم.

معاون رئیس جمهور افزود: درباره سند رسمی هم در چین، وین و نیویورک کارهایی صورت گرفت و محتوای آن مورد تأیید است و فقط باید شش کشور امضا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که روزی که برجام تصویب شد مگر درباره برخی از این ریزه کاری ها از جمله در خصوص بحث بازطراحی اراک مباحثی صورت نگرفت؟ گفت: در بازطراحی اراک مقرر شد سند رسمی تنظیم شود و این سند محتوای بسیار زیادی دارد و باید مسئولیت طرف مقابل و زمان پروژه و نحوه تعهدات مشخص شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: محتوای این سند مورد تأیید همه و هنوز به امضای 1+5 نرسیده است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز روز شنبه در پاسخ به این سوال که آیا سند اجرای تعهدات برای بازطراحی راکتور اراک هفته آینده امضا خواهد شد، گفت: بیشتر وزیران خارجه 1+5 سند بازطراحی اراک را امضا کرده‌اند و شاید یک یا دو وزیر آن را امضا نکرده‌اند که در یکی، دو روز آینده آن را امضا می کنند و سند قطعی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ملاحظات 9 بندی رهبر معظم انقلاب محور اصلی اجرای برجام است و مقامات کشورمان همواره این موضوع را در تمام بخش های نظارتی و اجرائی مد نظر قرار داده اند.

انتهای پیام

کد N1031485

وبگردی