آفتاب

چین: جنگ جهانی علیه ترور باید شامل شبه‌نظامیان اویغور هم بشود

چین: جنگ جهانی علیه ترور باید شامل شبه‌نظامیان اویغور هم بشود

وزیر امور خارجه چین در پی حملات پاریس گفت، مقابله با گروه‌های افراطی در منطقه ناآرام سین‌کیانگ باید "بخش مهمی" از جنگ جهانی با ترور باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، صدها تن ظرف سه سال گذشته در جریان ناآرامی‌های سین‌کیانگ، واقع در غرب چین و سایر مناطق این کشور کشته شدند. سین‌کیانگ اکثریت مسلمانان اویغور را در خود جای داده است.

پکن، "جنبش اسلامی ترکستان شرقی" را عامل این خشونت‌ها می‌داند؛ گروهی که روابطی با القاعده دارد. چین اخیرا گزارش داد که برخی از اویغورها به سوریه و عراق سفر کرده‌اند تا در کنار داعش و سایر گروه‌های تروریستی بجنگند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در سخنان روز یکشنبه خود در حاشیه جی 20 در ترکیه، از جامعه بین‌الملل خواست تا جبهه‌ای متحد برای مبارزه با تروریسم شکل دهند.

وی تاکید کرد: نقش راهبری سازمان ملل متحد باید در مبارزه با تروریسم پررنگ‌ باشد و یک جبهه باید در این رابطه تشکیل شود. چین هم قربانی تروریسم است و سرکوب "جنبش اسلامی ترکستان شرقی" (ETIM) باید بخش مهمی در مبارزه بین‌المللی علیه تروریسم باشد.

سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا در 11 سپتامبر 2001 نام جنبش مذکور را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دارند. بسیاری از کارشناسان خارجی تردید دارند که این گروه‌ آن طور که چین می‌گوید، از انسجام بالایی برخوردار باشد. گروه‌های حقوق بشری و تبعیدی‌ها می‌گویند که ریشه خشونت‌ها ناشی از خشم گسترده اویغورها از کنترل شدید چین بر فرهنگ و مذهب آنهاست و نه یک گروهی شبه‌نظامی سازماندهی شده.

انتهای پیام

کد N1031011

وبگردی