آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

کوهرنگ در یک قدمی بارش‌های چند متری برف/خانه نشین شدن ۴ هزار نفر

کوهرنگ در یک قدمی بارش‌های چند متری برف/خانه نشین شدن ۴ هزار نفر

شهرکرد - کوهرنگ پر بارش ترین منطقه جنوب کشور است که هم‌اکنون بارش‌های برف در این منطقه در حال آغاز شدن است و با بارش نخستین برف جاده ارتباطی ۱۵ روستای این منطقه بسته می‌شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان چهارمحال و بختیاری استانی کوهستانی در منطقه جنوب غربی کشور است که پر بارش‌ترین شهرستان این استان شهرستان کوهرنگ است.

شهرستان کوهرنگ مجموعه قله‌ها و کوه‌های زاگرس را شامل می‌شود که زرد کوه بختیاری در این منطقه قرار دارد.

کوهرنگ اگرچه شهرستان کوچکی است اما ارزش بالای برای کشور به همراه دارد چراکه سرچشمه سه رودخانه بزرگ زاینده‌رود، دز و کارون در این شهرستان واقع‌شده است و آب منطقه های استان اصفهان و خوزستان و چهارمحال و بختیاری توسط این شهرستان تأمین می‌شود.

هوا در چهارمحال و بختیاری زودتر از موعد سرد شده است و دما در شب‌ها به زیر منفی پنج درجه می‌رسد.

با کاهش دما در استان ازجمله شهرستان کوهرنگ پیش‌بینی می‌شود که با بارش پاییزی در پیش رو در روزهای آینده برف قابل‌توجهی در شهرستان کوهرنگ بر زمین بنشیند.

هم‌اکنون دهستان موگویی شهرستان کوهرنگ یکی از محروم‌ترین مناطق استان چهارمحال و بختیاری است که روستاهای این دهستان در میان کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس قرارداد.

هرساله با بارش نخستین برف در شهرستان کوهرنگ جاده ارتباطی دهستان با مرکز شهرستان و دیگر شهرهای استان بسته می‌شود و مردم این روستاها تنها در محل روستاهای خود می‌توانند تردد کنند.

دهستان موگویی از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ در شمال غرب استان چهارمحال و بختیاری و در نزدیکی مرز این استان، با استان لرستان قرار دارد.

این دهستان شامل ۱۵ روستا با جمعیتی در حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر، دارای ۷۵۰ خانوار است و مرکز آن روستای خویه‌ است.

هم‌اکنون تجهیزات لازم برای روستاهای این منطقه توسط مسئولان منطقه در این روستاها ذخیره‌سازی شده است.

تردد از جاده ارتباطی دهستان موگویی در حال حاضر بسیار خطرناک است و مسافران و اهالی روستاها دیگر نباید از این جاده تردد کنند بخشدار مرکزی کوهرنگ با اشاره به‌احتمال بارش برف از روز سه‌شنبه هفته جاری به خبرنگار مهر ، گفت: تردد از جاده ارتباطی دهستان موگویی در حال حاضر بسیار خطرناک است و مسافران و اهالی روستاها دیگر نباید از این جاده تردد کنند.

فرزاد حسینی عنوان کرد: دمای هوا در منطقه بسیار کاهش‌یافته است و اگر بارشی اتفاق بی‌افتد صد در درصد به‌صورت برف است.

وی با اشاره پیش بینی بارش برف در شهرستان کورهنگ توسط هواشناسی، عنوان کرد: به‌ احتمال‌ زیاد فردا سه‌شنبه در شهرستان کوهرنگ بارش برف اتفاق بافتد و جاده دهستان موگویی بسته می‌شود.

وی تاکید کرد: جاده ارتباطی دهستان موگویی هر ساله با اولین بارش بسته می شود و این جاده تا فروردین ماه سال آینده بسته است و ارتباط جاده ای اهالی روستاهای این دهستان تا سال آینده با استان قطع است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تمهیدات ویژه برای روستاهای این دهستان اندیشیده شده است، عنوان کرد: مشکلی در این خصوص وجود ندارد و همه اقدامات از تأمین مواد غذایی تا حل مشکلات بهداشتی و درمانی در منطقه انجام‌شده است.

بخشدار مرکزی کوهرنگ ادامه داد: هم‌اکنون مخازن ذخیره گاز در روستاهای این دهستان نصب‌شده است.

وی عنوان کرد: مسافرانی که قصد سفر به شهرستان کوهرنگ رادارند حتما باید با تجهیزات زمستانی وارد منطقه شود و تجهیزاتی از قبیل زنجیر چرخ، غذا، سوخت، جعبه کمک‌های اولیه، پتو و... را به همراه داشته باشند.

پیش بینی بارش برف در کوهرنگ

مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از روز سه‌شنبه یک سامانه بارشی به استان چهارمحال و بختیاری وارد می‌شود.

مهرداد قطره عنوان کرد: این سامانه بارشی، بارش باران و برف را برای استان به همراه می‌آورد که پیش‌بینی می‌شود بارش در نقاط سردسیر ازجمله کوهرنگ به‌صورت برف باشد.

مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: هم‌اکنون حداقل دمای شهرکرد منفی پنج درجه است و دمای کوهرنگ نیز منفی سه درجه است.

وی ادامه داد: گرم‌ترین نقطه استان شهرستان لردگان است.

خبرنگار : بهاره صمیمی

کد N1031001

وبگردی