آفتاب

ترکیه چین را از مناقصه تامین سیستم دفاع موشکی خود خارج کرد

ترکیه چین را از مناقصه تامین سیستم دفاع موشکی خود خارج کرد

یک مقام دولت ترکیه امروز(یکشنبه) اعلام کرد، این کشور مناقصه 3.4 میلیارد دلاری تامین سیستم دفاع موشکی خود را که موقتا به چین واگذار کرده بود لغو کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ترکیه که از کشورهای عضو ناتو است، در سال 2013 یک شرکت دفاعی چینی را به عنوان کاندیدای ارجح تامین سیستم دفاع موشکی خود انتخاب کرد که این موجب نگرانی آمریکا و کشورهای غربی شد.

یک مقام دفتر احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه به خبرگزاری رویترز گفت: دولت ترکیه تصمیم گرفته که این مناقصه را لغو کند.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر نخست وزیر ترکیه به این مناقصه پایان داد.

یک مقام وابسته به سازمان صنایع دفاعی ترکیه که مذاکرات فنی با چین را درباره تامین سیستم دفاع موشکی انجام داد در ماه ژوئیه گفته بود، یکی از موانع بر سر راه این توافق، عدم تمایل چین برای انتقال تکنولوژی و دانش کار با این سیستم به ترکیه برای آنکه این کشور نتواند مشابه آن را بسازد است.

مقام وابسته به دفتر نخست وزیر ترکیه خاطر نشان کرد، آنکارا اکنون در حال برنامه‌ریزی است تا به تنهایی سیستم دفاع موشکی خود را بسازد. وی اظهار کرد: اکنون ترکیه قصد دارد پروژه متعلق به خود را برای ساختن یک چنین سیستم دفاعی به جریان بیاندازد.

پیش از این ترکیه پیام‌های مختلفی درباره موافقت یا عدم موافقت خود با این که سیستم دفاع موشکی خود را با زیرساخت ناتو یکپارچه کند فرستاده بود و همپیمانان اروپایی ترکیه و آمریکا از این کشور خواسته بودند از سیستمی استفاده کند که با سیستم دفاع هوایی ناتو منطبق باشد.

انتهای پیام

کد N1030439

وبگردی