آفتاب
در وین برگزار شد؛

نشست پیگیری جزئیات کارشناسی اجرایی کردن برجام با حضور بعیدی نژاد

نشست پیگیری جزئیات کارشناسی اجرایی کردن برجام با حضور بعیدی نژاد

مذاکرات کارشناسی درباره اجرای برجام و پیگیری امضای سند بازسازی اراک امروز یکشنبه در وین در جریان است.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با آغاز سومین دور مذاکرات صلح سوریه که هیات ایرانی به سرپرستی محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان به وین رفت، مذاکرات کارشناسی تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با ۱+۵ در وین برگزار شد و این مذاکرات امروز یکشنبه نیز همچنان ادامه دارد.

بنابراین گزارش، حمید بعیدی نژاد رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده هسته ای به همراه داوود محمدی نیا دیگر عضو این تیم، در این گفتگوها حضور دارند. پیگیری نهایی شدن امضاهای سند بازسازی راکتور آب سنگین اراک و بررسی روند اجرایی شدن برجام و اجرای تعهدات طرف مقابل از محورهای این رایزنی هاست.

سند بازسازی راکتور تحقیقاتی اراک باید به امضای ۸ نفر برسد. وزرای خارجه ایران و ۶ کشور به اضافه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این سند را امضا می‌کنند. در حال حاضر این سند در حال گردش بین پایتخت‌هاست تا آن را امضا کنند. طبق گفته موگرینی تقریبا همه کشورها به جز دو سه کشور تاکنون پای این سند را امضا کرده اند.

براساس این گزارش برخی از اخبار حکایت از این دارد که تاکنون آمریکا این سند را امضا نکرده است.

عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام درباره اسامی کشورهایی که این سند را تاکنون امضا نکرده‌اند، گفته است: اسامی خیلی مهم نیست این یک کار صرفا اداری است. باید برود امضا شود و برگردد؛ اولویت خاصی ندارد. این گونه نیست که کشوری مخالف باشد.

وزیرامورخارجه کشورمان هم روز گذشته یک دیدار سه ساعته با همتای آمریکایی خود در خصوص اجری برجام و تعهداتی که طرف مقابل داده است، داشت. ظریف در مورد دیدارش با جان کری گفت: آمریکا باید تعهداتی از روز تصویب تا روز اجرا دهد که دراین زمینه ها نیاز بود توضیحات طرف امریکایی را بشنویم تا اطمینان حاصل کنیم نظرات مقام معظم رهبری اجرایی شده است.

گفتنی است روز گذشته نیز ابتدا عراقچی و تخت روانچی معاونان وزیر خارجه کشورمان نشستی با هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار کردند که همزمان با آن نشست کارشناسی نیز با حضور حمید بعیدی نژاد در جریان بود. همچنین ظریف و کری هم با محوریت اجرای برجام رایزنی طولانی را در محل اقامت وزیر خارجه آمریکا برگزار کردند.

کد N1030354

وبگردی