آفتاب

نجات تالاب انزلی از سنبل آبی توسط زندانیان

نجات تالاب انزلی از سنبل آبی توسط زندانیان

‌مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: تعدادی از زندانیان با مجوز و دستور مرجع قضایی برای جلوگیری از پیشروی گیاه سنبل آبی وارد تالاب شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، تهدید گیاه سنبل آبی خطرناکتر از آزولاست که گویا خیال دارد مهمان همیشگی تالاب انزلی شود. تالابی که با حدود 20 هزار هکتار وسعت زیستگاه 231 گونه گیاهی و 138 گونه جانوری و عامل اصلی مهار سیلاب های 11 رودخانه بالادست است.

همچنین منبع درآمد مهمی برای مردم بومی از محل شکار، صید ماهی،تولید صنایع دستی از گیاهان تالابی و محل بازدید و گردش حدود یک میلیون گردشگر در سال است. سنبل آبی که در حال پیشروی و انتشار در داخل تالاب انزلی است و در صورتی که در مراحل ابتدایی مقابله‌ای با آن صورت نگیرد، این گونه پایش را بر پشت گونه مهاجم آزولا خواهد گذاشت و بلای دیگری بر پیکر ناتوان تالاب بین‌المللی انزلی ‌خواهد شد، زیرا این گونه در آب‌های کم عمق و راکد توانایی بالایی برای تکثیر دارد و این شرایط در اغلب بخش‌های تالاب انزلی کاملا مهیا است.

قربانعلی محمدپور مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص اقداماتی که برای نابودی این گیاه مزاحم انجام شده است :گفت: تعدادی از زندانیان با مجوز و دستور مرجع قضایی، جهت جلوگیری از پیشروی گیاه سنبل آبی که یکی دیگر ار تهدید کنندگان اصلی تالاب انزلی به شمار می‌رود، صبح امروز در تالاب انزلی حضور یافته و با همدلی برای حفاظت از محیط زیست استان با کارشناسان و محیط بانان حفاظت محیط زیست همکاری کردند.

وی اضافه کرد: اتحاد و انسجام همه دستگاه های دولتی و اجرایی است که می‌تواند استان گیلان را در مرتفع کردن معضلات زیست محیطی یاری کند.

انتهای پیام

کد N1030181

وبگردی