آفتاب
رئیس کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح کرد،

درخواست مجلس از دولت برای حمایت مالی از دانشگاه فنی و حرفه‌ای

درخواست مجلس از دولت برای حمایت مالی از دانشگاه فنی و حرفه‌ای

رئیس کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به کمبود بودجه دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: از دولت و سازمان برنامه‌ریزی و بودجه انتظار مساعدت به دانشگاه فنی و حرفه‌ای داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زاهدی در مراسم پنجمین سالگرد تأسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، گفت: من بارها نظر خود را درباره دانشگاه فنی و حرفه‌ای به صورت صریح و روشن بیان کرده‌ام. با این وجود شبهه‌ای در سخنان من ایجاد شده بود که درست نبوده و عجولانه قضاوت شده بود.

وی ادامه داد: مصلحت این بود که دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تأمل و برنامه‌ریزی بیشتری شکل می‌گرفت، به هر حال اکنون شکل گرفته و ما اکنون در مقابل آن موظف هستیم و باید کمک کنیم تا جوانه این دانشگاه تبدیل به درخت تنومند در حوزه علم و کارآفرینی شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به برنامه ششم توسعه اظهار کرد: کلیاتی در حوزه آموزش عالی وجود دارد که من نظری در این خصوص دارم و سعی می‌شود در برنامه ششم به صورت چند حکم استفاده شود و آن این است که کشور ناگزیر است که آموزش عالی را به سمت آموزش عالی همراه با مهارت سوق دهد.

زاهدی با تأکید بر اینکه آموزش عالی برای آموزش عالی نباید هدف باشد، گفت: این بحثی است که در مورد دانشگاه‌های نسل سوم و نسل چهارم وجود دارد. جزئیات دانشگاه‌های نسل چهارم باید به صورت چشم‌انداز دنبال شود و این دانشگاه‌ها همان تمدن‌سازی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفته گذشته نیز به آن اشاره کرد.

وی در مورد دانشگاه‌های نسل سوم نیز اظهار کرد: دانشگاه‌های نسل سوم واسط بین وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب بین دانشگاه‌هاست. دانشگاه‌های نسل سوم ویژگی‌هایی دارند که از آنها می‌توان به توجه به مهارت،‌ کارآفرینی، ارتباط با صنعت، اقتصاد مبنی بر دانش، شرکت‌های دانش‌بینان و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در درون دانشگاه‌ها اشاره کرد.

رئیس کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: مأموریت در رفع نیازهای داخل کشور برای یک حرکت جدی در عرصه بین‌الملل و حضور در میادین علمی جهان و مشارکت در پروژه‌های سنگین با سایر کشورها جزو مأموریت‌های دانشگاه‌های نسل سوم است که اگر با این نگاه به دانشگاه‌های نسل سوم بنگریم حتماً تفاوت‌ها را با وضع موجود درمی‌یابیم و درک می‌کنیم.

زاهدی در مورد مسئولیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: رسالت سنگینی بر دوش همکاران ما در دانشگاه فنی و حرفه‌ای است. باید خانه‌تکانی جدی در آموزش عالی صورت گیرد اما خط مقدم آن مربوط به جاهایی است که مهارت و کارآفرینی را به دوش دارند.

وی ادامه داد: در وزارت بهداشت رشته‌های پزشکی، علوم پزشکی و مهارتی وجود دارد. اما در وزارت علوم بیشتر به آموزش و خلق علم به عنوان تولید مقاله توجه شده است. در حالی که بحث کارآفرینی باید درون دانشگاه شکل بگیرد. با توجه به زیرساخت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای این دانشگاه در خط مقدم قرار دارد و باید کمک کنیم که این دانشگاه روز به روز ارتقاء یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه نزدیک به 50 درصد دانش‌آموزان مهارتی، فنی و حرفه‌ای هستند، اظهار کرد: این رقم طبق برنامه ششم توسعه باید به 55 درصد برسد و ارتباط ارگانیک و سازماندهی شده‌ای وجود داشته باشد تا دانشگاه به بستر مناسب برای ورود دانش‌آموزان مهارتی باشد تا این دانش‌آموزان برای کار در عرصه‌های مختلف آماده شوند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: از ظرفیت‌ها و پتانسیل دانش‌آموزان آنطور که انتظار ما است استفاده نشده و شاید هنوز مرحله بلوغ را طی نکرده است. خواهش من از همکاران در دانشگاه فنی و حرفه‌ای این است که بر اساس این لیاقت‌ها به ویژه ظرفیت منابع انسانی برنامه‌ای برای ارتباط بیشتر با خارج از دانشگاه‌ها به ویژه صنعت و آموزش و پرورش صورت گیرد که بتوان از این ظرفیت‌ها به صورت حداکثری استفاده کرد.

زاهدی با اشاره به مشکلات مالی دانشگاه‌ها اظهار کرد: دانشگاه‌ها مخصوصاً دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تنگنای مالی مواجه است و ما تلاش می‌کنیم علاوه بر آنچه به صورت بودجه مشخص شده تابع دیگری را خلق کنیم. مشکلات هنوز وجود دارد و از دولت و سازمان برنامه‌ریزی و بودجه انتظار مساعدت داریم که به دانشگاه فنی و حرفه‌ای عنایت ویژه شود.

وی در پایان اظهار کرد: من اعتقاد دارم اگر سه تا چهار سال متوالی بودجه خوبی به این دانشگاه تزریق کنیم بر اساس برنامه استفاده حداکثری از ظرفیت این دانشگاه را ببریم. این دانشگاه توان و ظرفیت این را دارد که پس از گذشتن چهار سال بخش عمده‌ای از هزینه مورد نیاز خود را از بخش خصوصی تأمین کند. ما در مجلس آماده‌ایم کمک کنیم و امیدواریم بودجه طوری تصویب شود که نیاز نباشد ما در آن دخالت کنیم.

انتهای پیام

کد N1030168

وبگردی