آفتاب

دولت آمریکا برای تقویت اقدامات نظامی علیه داعش تحت فشار است

دولت آمریکا برای تقویت اقدامات نظامی علیه داعش تحت فشار است

خبرگزاری رویترز گزارش داد که حملات تروریستی پاریس احتمالا موجب افزایش تقاضا برای پاسخ قدرتمند نظامی به گروه تروریستی داعش بعد از ناتوانی کمپین حملات هوایی آمریکا در مهار این گروه تروریستی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که آمریکا چه در داخل و چه در خارج از این کشور تحت فشار سیاسی فزاینده قرار گرفته تا اقدامات بیشتری علیه داعش انجام دهد و انتظار می‌رود که راه‌هایی را برای تشدید حملات علیه داعش از جمله گسترش حملات هوایی بررسی کند. هنوز مشخص نیست که پاریس و واشنگتن آیا متمایل به گسترش چشمگیر ابعاد کمپین نظامی خود علیه داعش هستند یا خیر.

در دو هفته گذشته داعش به غیر از حملات پاریس مدعی دو حمله دیگر که یکی در جنوب بیروت موجب کشته شدن 43 تن شد و دیگری با سقوط هواپیمای مسافربری روسیه کشته شدن 224 تن را در پی داشت، شده است.

سناتور "دایان فینستین"، دموکرات ارشد کمیته اطلاعاتی آمریکا گفت: مشخص شده که راهبرد باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا برای حملات هوایی محدود علیه داعش به همراه پشتیبانی از برخی نیروهای زمینی در عراق و سوریه برای حفاظت از کشور ما و هم‌پیمانانمان کافی نیست.

وی اظهار کرد: این جنگ به سرعت در حال گسترش یافتن به خارج از مرزهای عراق و سوریه است به همین دلیل ما باید جنگ را علیه آنها به پیش ببریم.

همچنین "بروس ریدل"، کارشناس برجسته سابق سازمان سیا که به اوباما درباره منطقه خاورمیانه مشاوره داده است، گفت: با مشاهده حملات اخیر دیگر جای هیچ بحثی درباره اینکه داعش صرفاً بر جنگ در عراق و سوریه تمرکز دارد، نیست.

وی که اکنون عضو موسسه بروکینگز است، گفت: این حملات به نوعی تغییردهنده بازی بوده‌اند. کسانی بحث می‌کردند که آیا داعش صرفا متمرکز بر جنگ‌های محلی است یا چشم به حملات جهانی دارد. از نظر من این بحث اکنون تمام شده است.

از طرفی دیگر جمهوری‌خواهان دیگر نیز به دنبال معرفی کاندیدای خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 هستند فشارها برای گسترش جنگ با داعش را افزایش داده‌اند. یکی از کاندیداها یعنی جب بوش گفت که تروریست‌های داعش وارد تلاشی سازمان‌یافته برای از بین بردن تمدن غربی شده‌اند و آمریکا باید رهبری مبارزه با آنها را برعهده بگیرد.

وی در مصاحبه‌ای رادیویی گفت: این جنگ زمان ما است. این در حالی است که فرانسه پیش از حملات پاریس اعلام کرده بود که تنها ناو هواپیمابر خود یعنی شاردوگل را تا 18 نوامبر در خاورمیانه مستقر خواهد کرد.

مارتین ریردون یک مقام سابق اف‌بی‌آی گفت: تا عزیمت ناو فرانسوی به خلیج فارس برای انجام حملات تنها چند روز دیگر باقی است. همچنین مقامات آمریکایی گفتند که در حال بحث با همپیمانشان از جمله کشورهای عرب هستند تا همچنین نقش آنها را در کمپین هوایی علیه داعش تشدید کنند.

انتهای پیام

کد N1029911

وبگردی