آفتاب
گزارش بین‌الملل:

حمله تروریستی بیروت؛ تلاش تکفیریها برای جبران شکست در سوریه

حمله تروریستی بیروت؛ تلاش تکفیریها برای جبران شکست در سوریه

تروریست های تکفیری داعش به دنبال شکست‌های مفتضحانه اخیر که در حلب سوریه متحمل شدند، در اقدامی انتقام‌جویانه دست به جنایت علیه مقاومت لبنان زدند.

خبرگزاری مهرـ گروه بین‌الملل: وقوع دو عملیات انتحاری در بیروت پایتخت لبنان در روز پنجشنبه گذشته دست کم ۴۳ شهید و بیش از ۲۳۰ زخمی برجا گذاشت. بر اساس گزارش های منتشر شده، پس از انفجار نخست در یک معبر پر رفت و آمد، یک عامل انتحاری دیگر کمربند انفجاری خود را منفجر کرد.

بیش از یک سوم جمعیت لبنان یعنی حدود یک و نیم میلیون نفر در ضاحیه زندگی می‌کنند. مساحت ۲۸ کیلومتر مربعی این منطقه در مقابل مساحت حدود ۱۰ هزار کیلومتری کل لبنان نشان می‌دهد که پرجمعیت‌ترین منطقه مسکونی این کشور همین منطقه است. ضاحیه از قسمت جنوب با منطقه خلده، از شمال با طیونه، از شرق با مناطق عین الرمانه و حدث و از غرب با سواحل منطقه اوزاعی همسایه است. با افزایش هواداران حزب الله در ضاحیه جنوبی بیروت، این منطقه به پایتخت مقاومت تبدیل شده است و ساکنان آن در ۳۰ سال گذشته دستاوردهای سیاسی و اجتماعی فراوانی داشته‌اند. از جمله این دستاوردها می‌توان به بیرون راندن نیرو‌های نظامی چند ملیتی به دنبال انفجار در پایگاه دریایی آمریکایی المارینز، جلوگیری از نابودی ضاحیه و سقوط آن به دست ارتش در دوران امین جمیل رییس جمهور وقت لبنان اشاره کرد.

طی روزهای گذشته ارتش سوریه و عراق پیروزی های بزرگی در مبارزه با تروریست های تکفیری داعش به دست آوردند که حلقه محاصره را بیش از پیش بر این گروه تروریستی تنگ کرد. تکفیریها پس از آنکه نظاره گر تنگ تر شدن حلقه های محاصره بودند، تلاش کردند با انجام عملیات های انتحاری در لبنان، عراق و سوریه انتقام خود را از مردان مقاومت گرفته و به زعم خود ترس را در جان آنها بیاندازند؛ مردانی که سالهاست خواب را از چشمان تکفیریها ربوده اند.

بدون شک انفجارهایی که روز پنجشنبه هفته گذشته در ضاحیه بیروت به وقوع پیوستند، با انگیزه نشان دادن ضرب شست به مجاهدان حزب الله لبنان بود؛ مجاهدانی که پس از ایستادن در کنار دولت و ملت سوریه ضربات سهمگینی را بر پیکره تروریست های تکفیری و حامیان منطقه ای و بین المللی آنها وارد آوردند. از سوی دیگر می توان گفت که تلاش تروریستی تکفیریها و در واقع کارگردانان اصلی ماجرا یعنی دستگاه های اطلاعاتی حامی تکفیریها برای انجام اقدمات تروریستی در لبنان با هدف ضربه زدن به محور مقاومت به منظور وادار کردن حزب الله و مجاهدان آن به عقب نشینی از سوریه صورت گرفته است.

اما چه چیزی باعث شد تا تروریست های تکفیری داعش تلاش خود را برای انجام اقدامات تروریستی در لبنان، تشدید کنند؟ با نگاهی کوتاه به تحولات اخیر در سوریه و به ویژه در حلب می توان پاسخ این سؤال را یافت. ارتش سوریه و نیروهای مقاومت طی هفته های اخیر خسارت های جبران ناپذیری را به تروریست های داعش در این شهر تحمیل کردند. تروریست های داعش طی این مدت یکی از اصلی ترین پایگاه های خود در منطقه «الحاضر» حلب را از دست دادند و از همه مهم تر، ارتش و نیروهای مقاومت سوریه موفق شدند محاصره سه ساله فرودگاه نظامی «کویرس» واقع در شرق حلب را در عین ناباوری بشکنند تا تیر خلاصی باشد بر پیکره تکفیریها. علاوه بر این، در طول این مدت همزمان با حملات مرگبار جنگنده های روسی به مواضع داعش در نقاط مختلف سوریه، نظامیان سوری موفق شدند راه مواصلاتی حلب به دمشق و حلب به حمص را از لوث تکفیریها پاکسازی کنند. این در حالی است که در جبهه دیگری در حومه دمشق، نظامیان ارتش سوریه در منطقه «جوبر» پیشروی چشمگیری داشتند.

از سوی دیگر در عراق نیز ارتش و نیروهای مردمی در نهایت موفق شدند شهر سنجار را آزاد کنند؛ دستاوردی که ضربه بزرگ دیگری به تکفیریها وارد کرد. ارتش و نیروهای مردمی عراق همچنین موفق شدند شهر استراتژیک بیجی را آزاد کرده و شهر الرمادی واقع در استان الانبار را به محاصره درآورند. این در حالی است که شورای استانداری الانبار نیز اخیرا اعلام کرده است به زودی طی عملیاتی غافلگیرانه شهر الرمادی واقع در این استان از لوث تروریست های تکفیری آزاد خواهد شد.

همین دستاوردهای مهم نیروهای مقاومت در سوریه و عراق موجب شده تا لرزه به اندام تروریست های داعش و حامیان مالی و تسلیحاتی آنها که در رأسشان آمریکا و عربستان سعودی قرار دارند، بیافتد. آنها به خوبی دریافته اند حزب الله لبنان در سوریه به وزنه ای تبدیل شده که نمی توان با جنگ رو در رو آن را از میدان بیرون راند. از همین روی، تلاش کردند تا به صورت حساب شده در یک اقدام تروریستی منطقه «ضاحیه» یعنی پایتخت مقاومت را هدف قرار داده و از آن به عنوان اهرم فشاری بر حزب الله برای معامله بر سر سوریه استفاده کنند.

در کنار این تحولات، مسأله مهمی دیگری نیز وجود دارد که تروریست های تکفیری و حامیان آنها را دست پاچه کرده است و آن تشکیل ائتلاف چهارجانبه ایران، سوریه، عراق و روسیه می باشد؛ ائتلافی که مقامات چهار کشور اعلام کرده اند بر خلاف ائتلاف بین المللی علیه داعش، کاملا جدی بوده و قصد مبارزه نمایشی با تکفیریها را ندارد. تکفیریها و حامیان آنها با اقدام جنایتکارانه خود در بیروت این پیام را می رسانند که همه چیز در عراق و سوریه خلاصه نمی شود، بلکه فراتر از مرزهای این دو کشور هم می توان با مقاومت تسویه حساب نمود. تکفیریها که اکنون ضعف آنها در سوریه و عراق برای همگان محرز شده است، تلاش می کنند با کشتار غیرنظامیان و افراد بی گناه و بی دفاع، پروژه همیشگی خود در «ایجاد وحشت» را پیاده کنند تا شاید راه نجاتی از باتلاقی که در سوریه و عراق در آن گرفتار شده اند، بیابند.

شاید تکفیریها و حامیان آنها سخنان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را نشنیده اند که بارها گفته است: «حتی اگر بیش از آنچه که تاکنون خون داده ایم، خون بدهیم از راه خود عقب نشینی نخواهیم کرد و به مسیرمان ادامه خواهیم داد». تجربه نشان داده است که اقدامات تروریستی تکفیریها در لبنان علیه حزب الله هیچگاه کارگر نیافتاده و اهداف خود را محقق نکرده است بلکه برعکس، مجاهدان مقاومت را بیش از پیش جسورتر ساخته است. این اقدامات تنها لکه ننگ دیگری در کارنامه سیاه حامیان تکفیریها بوده و نه بیشتر.

کد N1029178

وبگردی