آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا؛

مدیر خبرگزاری النخیل عراق: العبادی باید "داعشی‌های سیاسی" را از دولت و پارلمان اخراج کند

مدیر خبرگزاری النخیل عراق: العبادی باید "داعشی‌های سیاسی" را از دولت و پارلمان اخراج کند

مدیر خبرگزاری النخیل عراق ضمن ابراز خرسندی از انجام اصلاحات در این کشور تاکید کرد: العبادی باید برای اخراج کردن داعشی‌ها‌ی سیاسی از دولت و پارلمان تلاش کند.

محمد علی الحکیم، مدیر خبرگزاری النخیل عراق در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس بین‌الملل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: ما به اصلاحات حیدر العبادی، نخست وزیر عراق برای ترسیم افق‌های جدید از واقعیت فرهنگی، سیاسی، علمی و سایر مسائل عراق به دلیل پویایی معنوی که به دست آورده خوش‌بین هستیم، اصلاحاتی که از طریق آن اسامه نجیفی، نوری مالکی و ایاد علاوی که پست‌های عالی در دولت داشتند برکنار شده، وزرا در دولت کاهش یافته و تعدادی از وزرا برکنار شدند.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر در عراق نیاز به تغییرات در واقع به یک انقلاب واقعی جدی در داخل انقلابی واقعی پس از سقوط سال 2003 نیاز داریم. به عقیده من تصمیمات حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق تصمیماتی جسورانه است و ما به عنوان مردم عراق از تمامی طائفه‌ها و مذاهب از العبادی می‌خواهیم تا هر چه سریعتر این اصلاحات را اجرایی کند ما نمی‌خواهیم که این اصلاحات صرفا حرف باشد بلکه خواهان اصلاحات بیشتر هستیم.

محمد علی الحکیم درباره سوال مبنی بر اینکه آیا اصلاحات در زمانی که داعش کنترل برخی مناطق عراق را برعهده دارد ممکن است به تنش در اوضاع بینجامد، گفت: ما داعشی‌های سیاسی در داخل دولت و پارلمان و میان مشاوران داریم من بر این باور نیستم که داعشی‌ها تنها در موصل هستند. خیر این حرف درست نیست. ما داعشی‌هایی در دولت و پارلمان داریم که تاثیر و نفوذ زیادی دارند و العبادی باید آن‌ها را اخراج کند. این مساله اصلاح و ساماندهی اصلاحات نیست. خیر این حرف درست نیست. العبادی باید دولت را از داعشی‌های سیاسی غربال کند.

وی افزود: طارق الهاشمی و محمد الداینی از جمله داعشی‌های سیاسی بودند. تعداد زیادی از این داعشی‌ها در دولت هستند. در پارلمان نیز تعداد زیادی از نمایندگان با داعش، عربستان، قطر و مانند آن در ارتباطند. العبادی باید اصلاحات را اجرا کرده و از مشت آهنین برای اجرای برنامه اصلاحات استفاده کند. با هیچ کسی به ضرر وطن و مردم عراق تعارف نکند؛ مردمی که قربانی دیکتاتوری صدام و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس هستند.

مدیر خبرگزاری النخیل درباره نقش مرجعیت در اصلاح امور گفت: مرجعیت سوپاپ امنیت مردم، دولت و تمامی کسانی است که از عراق دفاع می‌کنند. مرجعیت آیت الله سیدعلی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان و مرجعیت نجف اشرف تاکنون واژه تعیین کننده و مهم در عراق بوده است از 120 سال پیش فتوایی برای جهاد کفائی صادر نشده بود اما آیت الله سیستانی این فتوا را صادر کرد و با این فتوا توانست خاک عراق به ویژه بغداد و دیگر مناطق جنوبی را در برابر داعشی‌ها حفظ کند.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا: سمیه رعیت

انتهای پیام

کد N1029161

وبگردی