آفتاب
گزارش خبرنگار اعزامی مهر به وین/ ۷

لاوروف: فقط مردم سوریه می‌توانند درباره بشار اسد تصمیم بگیرند

لاوروف: فقط مردم سوریه می‌توانند درباره بشار اسد تصمیم بگیرند

وزیر امور خارجه روسیه، با بیان اینکه طبق جدول زمان‌بندی باید تا شش ماه دولت وحدت ملی در سوریه تشکیل شود، گفت: تنها مردم سوریه هستند که می‌توانند در مورد بشار اسد تصمیم بگیرند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به وین، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پس از پایان نشست وین ۳ برای حل بحران سوریه، در نشست خبری مشترک با جان کری وزیر امورخارجه آمریکا و دی‌میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه، شرکت کرد.

لاوروف در این نشست خبری با تاکید بر اینکه باید ائتلافی برای مبارزه با داعش و دیگر تروریست ها شکل بگیرد، گفت: باید با تمام توان با داعش مبارزه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه آینده سوریه را فقط مردم سوریه مشخص خواهند کرد، افزود: این موضوع در مورد آینده بشار اسد و دیگران سیاستمداران این کشور صدق می کند.

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به دیدارهای نماینده سازمان ملل در امور سوریه با گروههای مخالف دولت سوریه، تصریح کرد: امروز نماینده سازمان ملل در سوریه اطلاعات مربوط به مخالفان سوریه را رصد و شناسایی کرده و مشخص شده است که مخالفان سوریه با چه مشخصاتی در گفتگوهای سوریه شرکت خواهد کرد.

وی افزود: همچنین در دیدار با دی‌میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه با دولت بشار اسد نیز نمایندگان این دولت برای گفتگوها شناسایی شدند.

لاوروف با تاکید بر اینکه خود سوریها باید سرنوشتشان را تعیین کنند، ادامه داد: ما یک جدول زمانبندی شده در اختیار داریم که طبق آن باید ظرف شش ماه هیئت های سوری تلاش کنند که به دولت وحدت ملی برسند و بعد مردم سوریه هستند که در خصوص قانون اساسی جدید تصمیم‌گیری خواهند کرد و ظرف ۱۸ ماه انتخابات برگزار خواهد شد.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: طبق بیانیه ژنو، سوری ها باید اصلاحات سیاسی انجام دهند که در گفتگوهای وین نیز بر آن تاکید شد.

وی نقش سوری ها را در ایجاد صلح و رسیدن به راه حل را مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر سوری ها به توافق نرسند، رسیدن به راه حل غیرممکن خواهد بود.

لاوروف تصریح کرد: روسیه همواره بر گفتگو در روند سیاسی در سوریه تاکید داشته است و اعتقاد داریم که این گفتگو و روند سیاسی جایگزین ندارد.

نام داعش باید در فهرست گروههای تروریستی گنجانده شود

وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر اینکه باید به  یک فهرست مشترک از تروریست ها دست بیابیم، گفت: باید نام داعش در این فهرست تروریستی گنجانده شود.

لاوروف با بیان اینکه آینده سوریه و بشار اسد را فقط مردم این کشور تعیین می کنند، گفت: در یک و نیم سال آینده انتخابات در سوریه برگزار می شود.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: برقراری آتش بس فوری در سوریه با نظارت سازمان ملل ضروری است.

وی با اشاره به وجود مرکز مبارزه با تروریسم روسیه در اردن خاطرنشان کرد: ما در امان پایتخت اردن یک مرکز مبارزه با تروریسم داریم و تلاشهایمان را در این مرکز ادامه خواهیم داد.

لاوروف با بیان اینکه باید کمک های انسانی به سوریه افزایش یابد، افزود: مسکو پیشنهاد داده است که رئیس سازمان همکاری های اسلامی نیز به این نشست دعوت شود؛ چرا که همکاری سازمان کشورهای اسلامی نیز می تواند در این مذاکرات موثر باشد.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: برخی کشورها می خواهند با استفاده از این موضوع، نفرت به مسلمانان را اشاعه دهند؛ لذا باید با آن مقابله کرد.

کد N1029054

وبگردی