آفتاب

تست موفق سیستم خنک کننده راکتور هسته‌ای VHTR کره جنوبی

تست موفق سیستم خنک کننده راکتور هسته‌ای VHTR کره جنوبی

بنا بر اعلام موسسه تحقیقاتی انرژی اتمی کره (KAERI) سیستم خنک کننده راکتور با دمای بسیار بالا (VHTR) کره جنوبی آزمایشات ایمنی را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیر، راکتور VHTR کره جنوبی که از نسل راکتورهای هسته‌ای نسل چهارم است، ظرفیت 300 مگاواتی دارد و در دمای بیش از 900 درجه سانتیگراد کار می‌کند و از آن برای تولید هیدروژن استفاده خواهد شد. هر یک از این راکتورها می‌تواند در هر سال حدود 30 هزار تن هیدروژن تولید کند.

این راکتور هسته‌ای به نحوی طراحی شده است که به صورت خودکار از طریق گردش هوای شامل هلیوم به عنوان خنک کننده و گرافیت به عنوان ماده تعدیل کننده، خنک شود.

هم‌چنین در زمانی که دمای راکتور به بیش از 950 درجه سانتیگراد در شرایط بروز حادثه برسد، این هوا که نقش خنک کننده را دارد وارد لوله‌های راکتور و بعد وارد محفظه سیستم خنک کننده راکتور می‌شود. سپس هوای داغ شده پس از ورود به لوله گردش راکتور خارج شده و دوباره هوای خنک وارد راکتور می‌شود و از این طریق دمای راکتور کاهش می‌یابد.

موسسه KAERI اعلام کرده که از جدیدترین مدل‌های ارزیابی‌ها و آزمایش‌های تصدیق سلامت سیستم خنک کننده این راکتور استفاده کرده است و این آزمایش‌ها نشانگر سلامت کامل عملکرد این راکتور بوده‌اند.

انتظار می‌رود ساخت واحد هسته‌ای VHTR تا سال 2020 به پایان برسد و فعالیت رسمی آن از سال 2025 آغاز شود.

موسسه تحقیقاتی انرژی اتمی کره جنوبی هم‌چنین اعلام کرده است که در راستای اجرای آزمایشات ایمنی باقی‌مانده در مورد سیستم خنک کننده راکتور هسته‌ای VHTR با آزمایشگاه هسته‌ای آرگون و دانشگاه ویسکانسین همکاری خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N1028794

وبگردی