آفتاب

تولید گونه‌های جنگلی دومنظوره در سمنان و شاهرود

تولید گونه‌های جنگلی دومنظوره در سمنان و شاهرود

‌رئیس اداره جنگل و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ‌استان سمنان از تولید گونه‌های جنگلی دومنظوره متناسب با شرایط اقلیمی استان در شهرستان‌های شاهرود و سمنان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، بهزاد گلابیان در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر، گفت: طرح‌ها و پروژه‌های بخش جنگل و جنگل‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان شامل جنگل‌کاری مشارکتی در سطح 500 هکتار از اراضی مستعد فولادمحله مهدیشهر و دیباج دامغان به انجام رسید و علاوه بر آن در سطح 30 هکتار در منطقه خطیرکوه و رودبارک و 50 هکتار از عرصه‌های شهرستان سرخه نیز طرح جنگل‌کاری انجام شده است.

رئیس اداره جنگل و جنگل‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: طرح جنگل‌کاری مشارکتی در استان سمنان به منظور مشارکت جوامع روستایی در مدیریت عرصه‌های منابع طبیعی و توانمندسازی تشکل‌های مردمی و صندوق‌های روستایی انجام شده است‌.

وی ادامه داد: در این طرح با مشارکت مردم محلی به کاشت گونه‌های دومنظوره‌ای نظیر‌ زرشک، سماق، سنجد و... پرداخته و عرصه‌ها در قالب قرارداد به مردم واگذار شده تا پس از به ثمر رسیدن، بهره‌برداری از این جنگل‌ها توسط مردم انجام گیرد.

وی تاکید کرد: با مشارکت مردم و جوامع محلی در مدیریت و اداره جنگل‌ها، حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی نیز بیشتر تقویت می‌شود.

گلابیان‌، مراقبت و نگهداری از 120 هکتار پارک جنگلی و حفاظت از یک‌هزار و 133 هکتار از ذخیره‌گاه‌های جنگلی این استان خبر داد و تصریح کرد: امسال برای تولید بیش از 800 هزار اصله نهال غیرمثمر در نهالستان‌های استان برنامه ریزی شد است.

رئیس اداره جنگل و جنگل‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از تولید بیش از 15 گونه نهال فضای سبز و جنگلی به همت منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان طی امسال خبر داد و گفت: درسال جاری با توجه به اهداف سازمان جنگل‌ها، مبنی بر تولید نهال‌های مورد نیاز پروژه‌های جنگل‌کاری، تولید گونه‌های جنگلی و دومنظوره با توجه به شرایط اقلیمی شاهرود و سمنان در دستور کار نهالستان‌های استان قرار گرفته است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در سال 93 گونه‌هایی مانند کاج تهران، زبان گنجشک، سرو خمره‌ای، اقاقیا، ابریشم مصری، سنجد، توت، زیتون تلخ و سایر گونه های فضای سبز در این نهالستان‌های این استان تولید شده است . ضمن اینکه گسترش تولید نهال بادام تلخ به منظور جنگل‌کاری در مناطق نیمه خشک استان و گونه تبریزی به منظور گسترش فعالیت‌های زراعت چوب نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مشارکت جوامع محلی در تولید نهال از موارد مهم برنامه تولید نهال در سال‌جاری است، گفت: با توجه به جدید بودن سیاست‌های ابلاغی، مشکلاتی در اجرای طرح‌های مشارکتی با جوامع محلی وجود دارد که امیدواریم با سازماندهی جوامع محلی و تقویت صندوق‌های مربوطه به تدریج این مشکلات نیز برطرف گردد.

وی با اشاره به برخی اهداف این سازمان از طرح کاشت نهال، اضافه کرد: یکی از مهمترین اهداف ما از برنامه تولید نهال و کاشت و بهره‌برداری از گونه‌های دومنظوره با مشارکت مردم ، افزایش سرانه پوشش گیاهی، افزایش درآمد روستائیان از طریق ایجاد اشتغال و مشارکت مردم در حفظ و حراست از منابع طبیعی کشور است.

گلابیان‌ همچنین تصریح کرد: مشارکت در طرح‌های تولید نهال و جنگل‌کاری مشارکتی- اقتصادی از سال گذشته در استان سمنان آغاز شده است امیدواریم بتوانیم با رفع مشکلات و موانع اجرای این گونه طرح‌ها، مشارکت مردمی را در حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی استان گسترش دهیم.

وی از اجرای 36 بوستان روستایی به‌مناسبت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و‌ گفت: تاکنون 22 بوستان از این بوستان‌ها به مرحله اجرا ‌رسیده است‌.

انتهای پیام

کد N1028777

وبگردی