آفتاب
یک کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد؛

نزدیکی بیش‌تر دیدگاه‌های جهانی و منطقه‌یی به دنبال حوادث تروریستی اخیر

نزدیکی بیش‌تر دیدگاه‌های جهانی و منطقه‌یی به دنبال حوادث تروریستی اخیر

یک کارشناس روابط بین‌الملل مقیم پاریس گفت: داعش در اثر اشتباهات غرب و متحدان منطقه‌یی آن به تهدیدی جهانی تبدیل شده و اقدامات تروریستی اخیر این گروه موجب نزدیکی بیش‌تر دیدگاه‌های جهانی و منطقه‌یی برای مقابله با این بلای جان بشریت و مردم منطقه و جهان می‌شود.

سید محمد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به حوادث تروریستی جمعه شب در پاریس گفت: جمعه شب در آستانه سفر جناب آقای روحانی، رییس‌جمهور کشورمان به فرانسه، پاریس درگیر چندین حادثه تروریستی شد. جمعه شب علاوه بر سه انفجار در اطراف استادیوم ورزشی پاریس که مسابقات دوستانه بین دو تیم فوتبال فرانسه و آلمان در حال برگزاری بود، یک حمله تروریستی نیز به کنسرت باتاکلان که یک گروه موسیقی متال آمریکایی در حال اجرای برنامه بود، توسط ٤ نفر که به کشته شدن ٨٠ نفر انجامید، صورت گرفت. به‌علاوه ، یک حمله دیگر نیز در خیابان جمهوری پاریس اتفاق افتاد. در مجموع در اثر این حمله ها، بیش از ١٢٠ نفر تا کنون کشته و نزدیک به ٢٠٠ نفر زخمی شدند.

او ادامه داد: در اثر این واقعه تروریستی، رییس‌جمهور سفر خود به ایتالیا و فرانسه را به تعویق انداخته و پیامی بدین شرح به عنوان آقای اولاند و مردم فرانسه صادر کرد. رییس‌جمهور در این پیام اشاره کرد حوادث تروریستی و کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم بی‌گناه در پاریس موجب تاثر و اندوه فراوان شد. اینجانب به نام ملت بزرگ ایران که خود یکی از قربانیان پدیده شوم تروریسم بوده است؛ این جنایات ضد بشری را شدیدا محکوم و به ملت سوگوار و دولت فرانسه تسلیت می‌گویم. بی‌تردید مهم‌ترین پیام جهان در چنین حوادثی، عزم و اراده جدی‌تر برای مبارزه همه جانبه علیه گروه‌های تروریستی است.

این کارشناس روابط بین‌الملل با بیان این که حوادث تروریستی در پاریس اولاند در کل فرانسه وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد، افزود: تمام مرزهای فرانسه اعم از زمینی، هوایی و دریایی بسته شد. رییس‌جمهور فرانسه که تازه از اجلاس مالت در مورد مهاجران برگشته بود، سفر خود به ترکیه برای شرکت در اجلاس گروه ٢٠ را لغو کرده و تمام موزه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها و اماکن عمومی در فرانسه تعطیل و عزای عمومی اعلام شد. صبح شنبه اولاند در الیزه نشست شورای دفاعی را با شرکت چندین وزیر برای بررسی اوضاع تشکیل داد و برج ایفل نیز به عنوان نماد فرانسه تعطیل شد.

ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: هنوز هیچ گروهی مسوولیت این حادثه را بر عهده نگرفته ولی تیراندازان و تروریست‌ها که ٨ نفر بودند و همگی کشته شدند، در زمان تیراندازی صدای الله اکبر بلند کرده و در مورد سوریه صحبت کرده‌اند و تمام توجهات در رسانه‌های فرانسه به جهادی های فرانسوی عضو داعش که از سوریه بازگشته‌اند، منعطف شده است.

فرانسه در وضعیت سختی قرار گرفته و این سانحه در نوع خود در اروپا و فرانسه بی‌سابقه بوده است.

وی در پایان با اشاره به حملات تروریستی چند روز گذشته در لبنان و عراق، افزود: این حملات نیز خسارت‌های جانی و مالی زیادی را بر جای گذاشت. این حملات تروریستی در حالی انجام شد که از امروز در وین، نشستی درباره سوریه برگزار می‌شود. آن چه واضح است، این است که داعش در اثر اشتباهات غرب و متحدان منطقه‌یی آن به تهدیدی جهانی تبدیل شده و اقدامات تروریستی اخیر این گروه تروریستی که ساقط کردن هواپیمای مسافربری روسی نیز از جنایات دیگر آن بود، موجب نزدیکی بیش‌تر دیدگاه‌های جهانی و منطقه‌یی برای مقابله با این بلای جان بشریت و مردم منطقه و جهان خواهد شد.

انتهای پیام

کد N1028516

وبگردی