آفتاب

ترکی فیصل: طرح صلح عربی تنها راه خروج از بن‌بست در روند صلح خاورمیانه است

ترکی فیصل: طرح صلح عربی تنها راه خروج از بن‌بست در روند صلح خاورمیانه است

رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان با بیان اینکه طرح صلح عربی "تنها راه خروج" از بن بست ایجاد شده در روند صلح خاورمیانه است، تاکید کرد که این طرف اسرائیلی است که با عادی سازی روابط مخالفت می‌کند نه کشورهای عرب.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ترکی فیصل، شاهزاده عربستانی و رئیس سابق سازمان اطلاعات این کشور در مصاحبه با روزنامه هاآرتص، بار دیگر لزوم اجرای طرح صلح عربی را مطرح کرد؛ طرحی که عربستان در مقابل عادی سازی کامل روابط به اسرائیل پیشنهاد داده بود. ترکی فیصل سال گذشته نیز مقاله‌ای برای این روزنامه نوشت و در آن خواهان برقراری صلح میان کشورهای عربی و اسرائیل شد.

ترکی فیصل اعلام کرد که این مصاحبه تنها نظر شخصی وی است و بیانگر نظر دفتر پادشاهی یا دولت عربستان نیست اما در عین حال هیچ اعتراضی از سوی دولت درباره نظراتش دریافت نکرده است.

وی گفت: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در دوره نخست ریاست جمهوری خود دور اندیشانه برای پیشبرد صلح تلاش کرد اما خیلی سریع عقب نشینی کرد و این مساله موجب ناامیدی زیاد جهان عرب شد. هیچ کس گمان نمی‌کند که آمریکا، اسرائیل را به اجرایی کردن طرح صلح عربی و رسیدن به راهکار تشکیل دو کشور وادار خواهد کرد و تنها خود اسرائیل باید به این صلح بپردازد.

این شاهزاده عربستانی گفت: طرح عربستان تنها راه خروج از بن بست به وجود آمده در روند صلح میان اسرائیل و کشورهای عربی است و عقب نشینی به مرزهای سال 1967و تشکیل کشور فلسطین، ایجاد راهکاری توافقی درباره آوارگان فلسطینی و عادی سازی روابط میان اسرائیل و تمامی کشورهای عرب منطقه را در برمی‌گیرد.

ترکی فیصل ادامه داد: در گذشته شاهد این بودیم که عرب‌ها به مسئله عادی سازی می‌گفتند نه اما امروز اسرائیل با آن مخالفت می‌کند به عقیده من بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل یک رهبر دور اندیش نیست و هرگز یک تحرک سیاسی دراماتیک برای مردم خود را آغاز نخواهد کرد برای همین باید این طرح از طریق منبع دیگری اجرایی شود. مثلا از طریق افکار عمومی در اسرائیل و من امیدوارم که اسرائیلی‌ها آنچه را که می‌گویم بخوانند.

ترکی فیصل معتقد است که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) به راهکار مذاکره پایبندند.

رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان یادآور شد که جنبش حماس نیز متعهد شده "تمامی آن چیزی را که ساف با آن توافق کرده بپذیرد" و گفت: این موضع علنی آن‌هاست که می‌توان آن را در بوته آزمون قرار داد.

این شاهزاده عربستانی درباره رابطه با ایران نیز گفت: روابط عربستان و ایران در دوره روسای جمهور پیش از احمدی نژاد بهبود یافت اما در دوره وی روابط بد شد. این مساله در اساس به تمایل ایران برای گسترش نفوذ خود در خاورمیانه از سوریه و عراق گرفته تا بحرین و یمن بر می‌گردد. حسن روحانی، رئیس جمهوری کنونی ایران نیز با اینکه در برخی موارد سخنان زیبایی می‌گوید اما تاکنون دست به تغییرات نزده است و شک و تردیدهایی درباره اظهارات روحانی در خصوص تمایل به بهبود روابط با ما وجود دارد.

ترکی فیصل، اخبار منتشر شده درباره اینکه عربستان تندروی را در جهان اسلام گسترش می‌دهد، رد کرد و گفت: عربستان از زمان حمله به مرکز تجارت جهانی نیویورک در سال 2001 مبارزه با تروریسم را راس اولویت‌های خود قرار داده و اقدامات سختی را اتخاذ کرده است.

انتهای پیام

کد N1028380

وبگردی