آفتاب
در میان آمادگی مخالفان؛

اختلافات قبل از نشست وین به قوت خود باقی است

اختلافات قبل از نشست وین به قوت خود باقی است

در حالی که قرار است امروز (شنبه) وین میزبان نشست دیگری با حضور مقامات جهان درباره سوریه باشد، اختلافات درباره سرنوشت بشار اسد و نمایندگی مخالفان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، نشست وین درباره سوریه امروز با حضور مقامات جهان آغاز خواهد شد و این درحالی است که هیاتی از گروه‌های مخالف مسلح به دلیل اینکه موفق نشدند ویزای ورود به اتریش را برای شرکت در این مذاکرات بگیرند از حضور در این نشست عذر خواستند.

در همین راستا خالد خوجه، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در گفتگو با خبرگزاری نووستی آمادگی این ائتلاف را برای شرکت در مذاکرات وین اعلام و تاکید کرد: مخالفان سوریه همواره آماده از سرگیری روند مذاکرات از آن نقطه‌ای هستند که متوقف شده است.

وی گفت: دور جدید مذاکرات وین می‌تواند به برگزاری کنفرانس ژنو 3 بینجامد.

خوجه درباره مشارکت ائتلاف مخالفان در دور سوم مذاکرات مسکو گفت: تا زمانی که روسیه جنگنده‌های خود را از سوریه خارج نکند و روند سیاسی را در چارچوب بیانیه ژنو از سر نگیرد ما به مسکو نخواهیم رفت.

وی تاکید کرد که دعوتنامه‌ای برای سفر به مسکو دریافت نکرده است.

حدود 20 کشور جهان در مذاکرات وین که دومین دور مذاکرات بین‌المللی درباره سوریه است با هدف طرح کلیات روند گذار سیاسی در سوریه شرکت خواهند کرد.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که اختلافات بر سر سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و مساله نمایندگی مخالفان و لیست شخصیت‌هایی که در نشست حضور خواهند یافت و گروه‌هایی که باید در لیست تروریستی قرار بگیرند ادامه دارد و این اختلافات مانع اساسی بر سر این نشست و رسیدن به راه حل ممکن در آن است.

از سوی دیگر خبرنگار الجزیره در وین اعلام کرد که ایران در فعالیت‌های کمیته کاری ویژه امور انسانی سوریه حضور نیافته است.

ایران روز پنجشنبه در فعالیت‌های کمیته گسترش نمایندگی مخالفان سوریه حضور محدودی داشت اما در فعالیت‌های کمیته مشخص کردن گروه‌های تروریستی حضور نیافت.

وزارت خارجه ایران روز گذشته مشارکت تهران در مذاکرات وین را اعلام کرد اما سطح نمایندگی خود را اعلام نکرد.

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو حق ندارد به بحث درباره سرنوشت اسد بپردازد چراکه این مساله به خود مردم سوریه برمی‌گردد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز گفت که کشورش توقع ندارد در مذاکرات وین با طرح پایان جنگ در سوریه توافق شود.

انتهای پیام

کد N1027942

وبگردی