آفتاب

عباس جدیدی: از ورزش دنیا به اندازه کوه قاف فاصله داریم

عباس جدیدی: از ورزش دنیا به اندازه کوه قاف فاصله داریم

پیشکسوت کشتی می‌گوید ورزش ایران از ورزش دنیا فاصله زیادی گرفته و وضعیت خوبی برای المپیک ندارد.

عباس جدیدی با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه مطبوعات، در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسنا در رابطه با وضعیت ورزش کشور برای حضور در بازی‌های المپیک ریو، اظهار کرد: ورزش کشور در حال حاضر شرایط خوبی ندارد و جا دارد که ایراد زیادی به آن وارد کنیم. این وضعیت به شکلی است که به نظر می‌رسد ما از ورزش دنیا به اندازه کوه قاف فاصله داریم.

وی افزود: از 100 سال گذشته تاکنون ما در دو رشته همواره مدال‌آور بودیم و در 10 تا 20 سال گذشته نیز تنها رشته تکواندو از نظر مدال‌آوری اضافه شده است. ما نباید به این مساله توجه کنیم که در المپیک قبلی چند مدال آورده‌ایم بلکه باید به این موضوع بپردازیم که در چند رشته ورزشی موفق بودیم. بنابراین تا زمانی که این خلاء برطرف نشود، ما به نتایج خوبی در المپیک دست پیدا نخواهیم کرد.

جدیدی اضافه کرد: ما از ورزش دنیا خیلی عقب هستیم و برای رفع شدن این عقب‌ماندگی باید المپیکی فکر کنیم و در حد و قواره این موضوع تصمیم بگیریم. متاسفانه تصمیمات ما در ورزش نقطه‌ای است و تنها به چند رشته ورزشی بسنده کرده‌ایم و از شایسته‌سالاری که دم می‌زنیم به دور هستیم. بدون شک نگاه نقطه‌ای دردی از ورزش را دوا نخواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تصور می‌کنید که در المپیک ریو 2016 نتایج المپیک 2012 را تکرار کنیم، گفت: این مسائل دور از دسترس نیست. البته این امر بستگی به آن دارد که از الان طوری بکاریم که برداشت خوبی داشته باشیم. کسانی که کشت خوب دارند بالطبع برداشت خوب نیز خواهند داشت. تا زمانی که برداشت‌مان خوب نباشد، عملکرد موفقی نیز در المپیک 2016 نخواهیم داشت. حتی به صرف اینکه نسبت به المپیک گذشته یک مدال بیشتر کسب کنیم نشان از عملکرد خوب ورزش کشور نیست. اگر ما نگاه جزئی و نقطه‌ای به ورزش داشته باشیم، قطعا نتایج‌ ما نیز مقطعی خواهد بود.

جدیدی پیرامون وضعیت اخلاقی ورزش ایران افزود: مشکلات اخلاقی ناشی از ضعف کار فرهنگی در ورزش است. به اعتقاد من ادغام وزارت ورزش با جوانان کار اشتباهی بود و سبب شد تا ورزش شاکله واقعی خود را پیدا نکند. این ادغام موجب شده که در ورزش چارچوب‌ها مشخص نباشد و از بحث فرهنگی نیز غافل بمانیم. بدون شک یک روز عقب ماندن از بحث فرهنگی فاصله ما را از ورزش دنیا بیشتر می‌کند.

این پیشکسوت کشتی در پایان همچنین با اشاره به نتایج کشتی‌گیران آزاد و فرنگی در رقابت‌های جهانی لاس وگاس آمریکا، افزود: نتایج لاس‌وگاس آمریکا واقعا جای نگرانی برای المپیک 2016 ریو دارد. به اعتقاد من فدراسیون کشتی نباید یک سال مانده تا المپیک به فکر جوانگرایی می‌افتاد. باید این کار دو سال پیش صورت می‌گرفت. البته باید بگویم آوردگاه المپیک با مسابقات جهانی تفاوت زیادی دارد و من امیدوارم بتوانیم در فضای ورزش فضایی ایجاد کنیم که انگیزه ورزشکاران را برای کسب نتایج بهتر بیشتر کند که قطعا ریشه ایجاد انگیزه تنها در انجام کار فرهنگی در ورزش است.

انتهای پیام

کد N1027896

وبگردی