آفتاب
نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها؛

مناقبی: امضاهای طلایی و رانت، واردات را به انحراف می کشاند

مناقبی: امضاهای طلایی و رانت، واردات را به انحراف می کشاند

رئیس مجمع واردات با تاکید بر هدایت و بهینه سازی روند واردات گفت: متاسفانه برخی امضاهای طلایی رانت ها و روابط حاکم بر ضوابط، واردات را به انحراف می کشاند.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا مناقبی در بازدید از غرفه مهر در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها و در گفتگو با خبرنگار این رسانه، با تاکید بر ضرورت نگاه متعادل به مقوله واردات اظهار داشت: واردات را نمی توان به صفر رساند و ارتباط  خود را با دنیا قطع کرد، چرا که تامین برخی نیازها اجتناب ناپذیر است و حتی گاهی اوقات واردات برای کالاهای داخلی ارزش افزوده ایجاد می کند.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه مقوله واردات باید هدایت شده و در جای خودش قرار بگیرد، تصریح کرد: در این رابطه بهترین راهکار حضور بخش خصوصی در عرصه واردات و صادرات و فراهم شدن امکان رقابت سالم در این زمینه است.

رئیس مجمع واردات خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی امضاهای طلایی، رانت ها و روابط حاکم بر ضوابط، امکان رقابت سالم را نمی دهد و واردات را به انحراف می کشاند.

مناقبی با تاکید مجدد برحضور بخش خصوصی در عرصه واردات و صادرات تصریح کرد: تنها راه چاره برای هدایت روند واردات و صادرات و نقش آفرینی بخش خصوصی در این زمینه، اجرای دقیق سیاست های کلی اصل ۴۴ مطابق رهنمودهای مقام معظم رهبری و قانون مصوب مجلس است.

وی ادامه داد: تا دولت فضا را باز نگذارد امکان رقابت سالم فراهم نمی شود و خصوصی سازی هم باید در عمل مطابق قانون اتفاق بیفتد، نه اینکه واگذاری ها فقط بین اسامی اتفاق بیفتد.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی مدیران ارشد دولتی در بخش خصوصی هم حضور دارند، در حالی که مدیر دولتی نباید در حین کار دولتی در بخش خصوصی هم فعال باشد، چرا که رانت های اطلاعاتی و عدم شفافیت باعث می شود که بخش خصوصی امکان رقابت نیابد و حتی اطلاع دقیقی از تراز وارداتی کشور نداشته باشد.

 

 

 

 

کد N1027460

وبگردی