آفتاب

آزادی زندانی سیاسی ازبکی بعد از 21 سال

آزادی زندانی سیاسی ازبکی بعد از 21 سال

یک زندانی سیاسی در ازبکستان بعد از سپری کردن 21 سال حبس به اتهام "محکومیت‌های واهی و خلاف واقع"، آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، مراد جورائف، زندانی سیاسی ازبکی فعالیت‌های سیاسی خود را پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آغاز کرد و پس از مدتی به یکی از اعضای اپوزیسیون در پارلمان تبدیل شد اما وی پس از تاسیس دولت جدید ازبکستان و سرکوب مخالفان توسط این دولت به زندان انداخته شد.

در همین راستا استو استوردلو، کارشناس حقوق بشر با اشاره به خبر آزادی این فعال سیاسی در بیانیه‌ای اعلام کرد: این 21 سال برای این زندانی سیاسی و خانواده‌اش جهنمی بود که نباید آن را تجربه می‌کردند.

وی در ادامه از دولت ازبکستان خواست که تحقیقات جدیدی را درباره اتهامات وارده به این زندانی سیاسی 63 ساله انجام دهد و دیگر زندانیان سیاسی را آزاد کند. این زندانی سیاسی در 18 سپتامبر سال 1994 بازداشت شد و در ابتدا دادگاه وی را به 9 سال حبس به اتهام تلاش برای سرنگونی دولت ازبکستان محکوم کرد اما سپس این مدت زمان به اتهام نقض قوانین زندان تمدید شد.

در کشورهای استقلال یافته آسیای مرکزی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رهبران برخی کشورها از زمان استقلال در قدرت باقی مانده‌اند که می‌توان به اسلام کریمف در ازبکستان و نورسلطان نظربایف در قزاقستان اشاره کرد. در تاجیکستان نیز امام علی رحمان از سال 1992 در قدرت به سر می‌برد. سیاست‌های اعمال شده از سوی این کشورها با انتقادهایی رو به رو است. در همین راستا در سپتامبر تاجیکستان بزرگترین حزب اپوزیسیون خود یعنی حزب نهضت اسلامی را غیر قانونی اعلام کرد و در همین راستا اعضای این حزب را دستگیر کرد که این مساله نگرانی‌هایی را مبنی بر آغاز موج جدید سرکوب‌ها ایجاد کرده است.

انتهای پیام

کد N1027420

وبگردی