آفتاب

تحقیقات واتیکان از 2 روزنامه‌نگار به خاطر افشاگری

تحقیقات واتیکان از 2 روزنامه‌نگار به خاطر افشاگری

دو روزنامه نگار ایتالیایی به اتهام افشاگری درباره سوءمدیریت مالی در کلیسای کاتولیک رم مورد خشم واتیکان قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، پدر"فدریکو لومباردی"، سخنگوی واتیکان گفت:‌ این دو روزنامه نگار به نام‌های "جیانولوییجی نوتزی" و "امیلیانو فیتیپالدی" به اتهام تلاش برای افشای اطلاعات و اسناد محرمانه مربوط به امور مالی واتیکان مورد تحقیق قرار گرفته‌اند.

واتیکان که براساس معاهده 1929 با ایتالیا یک کشور مستقل محسوب می‌شود، قوانین خود را دارد اما تحقیقات جنایی آن به صورت واضح مشخص نیست.

این دو روزنامه نگار گفته‌اند که به صورت رسمی به آنها درباره بازجویی ابلاغی نشده است و معلوم نیست که آیا باید در واتیکان محاکمه شوند یا خیر.

این دو روزنامه نگار دو کتاب را که شامل جزئیاتی درباره اقدامات غیرقانونی در داخل کلیسای کاتولیک است، در بازار عرضه کردند.

واتیکان انتشار این دو کتاب را تلاشی برای منحرف کردن اقدامات پاپ فرانسیس برای انجام اصلاحات در واتیکان دانسته است.

هفته گذشته واتیکان از دستگیری دو نفر از افراد مرتبط با این نهاد مذهبی خبر داد. یکی از این دو نفر، والخو بالدا، اسقف و دیگری فرانچسکا چائوکی، متخصص شبکه‌های اجتماعی است که در ارتباط با افشای این اسناد دستگیر شده‌اند. این دو متهم شده‌اند که اسناد محرمانه واتیکان را در اختیار روزنامه نگاران ایتالیایی قرار داده‌اند.

والخو بالدا نفر شماره دوی اداره امور اقتصادی واتیکان محسوب می‌شد. این دو عضو کمیته‌ای بودند که به دستور پاپ فرانسیس برای بررسی مقدمات اصلاحات در کلیسای کاتولیک تشکیل شده است.

پدر لومباردی، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، تحقیقات از افراد دیگری که به این اسناد محرمانه دسترسی داشته‌اند، انجام می‌شود.

پیش از این نیز، پائولو گابریل، پیشخدمت مخصوص پاپ بندیکت شانزدهم، پاپ پیشین به اتهام سرقت اسناد پاپ از دفتر کار وی دستگیر شده بود.

انتهای پیام

کد N1027378

وبگردی