۰
آیت‌الله جوادی آملی:

نفوذ کافران را نپذیرید

  • ۱۳بازدید
  • ۰ رای
  • ۰ دیدگاه

آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید قم با تاکید بر اینکه مسلمانان نباید سلطه و نفوذ کافران را بپذیرند، گفت: خداوند تاکنون این نظام را در سایه قدرت نظامی و هوشیاری امت اسلامی حفظ کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، متن کامل پیام این مرجع تقلید به شرح زیر است:

اینکه گفته شد «اقْرَأْ وَ ارْقَ؛ بخوان و بالا برو»، یعنی آیات الهی که به صورت قرآن یا سخنان نورانی اهل بیت ظهور می‌کند، درجاتی دارد.

جریان نفی سبیل از مراحل ابتدایی یا میانی است که فرمود «لَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً» یعنی آنها سلطه، قدرت، ولایت، حاکمیت و حکومتی ندارند. اینکه فرمود خدا قرار نداد، گرچه به صورت جمله خبری است، اما به صورت انشا القا شده است. این انشاء یعنی کافر حق ندارد چنین کاری بکند و غیرمسلمان مجاز نیست که خود را مسلط بر مسلمانان قرار بدهد.

این حکم را گرچه کافر حتی به فروع مثل اصول مسلط باشد ولی چون معتقد نیست عمل نمی کند. نمی‌توان به کافر گفت این مطلب برای تو جایز نیست، زیرا کافر به این اصول و مبانی و موازین معتقد نیست، پس حکم گرچه به کافر توجه کرده ولی مخاطب اصلی، مسلمانان هستند. یعنی ای مسلمانان هرگز کاری نکنید که تحت سلطه کافر قرار بگیرید و سلطه و نفوذ آنها را بپذیرید و خود را تحت قهر آنها قرار بدهید.

«لَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً» یعنی ای مومنان بکوشید که تحت سلطه آنها نروید. این مراحل ابتدایی کار است. اینکه فرمود «لَن یَجْعَلَ» یعنی برای آنها سلطه قرار نداد، معنایش این نیست که برای شما سلطه قرار داد. اگر آنها مسلط نیستند معنایش این نیست که شما مسلط باشید. این مراحل ابتدایی است، اما در مراحل نهایی به این نتیجه می‌رسیم که حتما شما باید مسلط باشید و حرف اول را بزنید.

قرآن کریم در بخش دیگر فرمود «وَلْیَجِدُوا فیکُمْ غِلْظَةً» یعنی حتما آنها ستبری و ستیزی را در شما احساس کنند. این امر، امر غائب است و محور اصلی این خطاب کفار هستند. کافر که معتقد به قرآن و عترت نیست چگونه می شود او را مامور کرد و بگوییم حتما تو باید در نظام اسلامی و نیروی نظامی مسلمانان احساس هراس بکنی.

گرچه دستور به صورت امر غائب متوجه کفار شد که «وَلْیَجِدُوا فیکُمْ غِلْظَةً» اما مخاطب و مقصود اصلی، اگر این امر غائب به صورت امر حاضر ظهور کند مسلمانان هستند. یعنی ایهاالمسلمون، ایها المومنون آنقدر ستبر و نفوذناپذیر باشید که بیگانگان درباره شما احساس ستبری کنند، مثل این که هیچ انسان عاقلی با بیل و کلنگ به جنگ سلسله جبال البرز و قله دماوند نمی رود و درباره آن قله احساس قدرت و عزت می کند.

مراحل بعدی آن است که در سخنان نورانی امیرالمومنین(ع) آمده است که «سنگ ستم از هر جا آمد، برگردانید» بنابراین سنگ پذیر، ستم پذیر و سلطه پذیر نباشید.

دفاع مقدس هشت ساله از این قبیل بود که سنگ ستم را برگرداند، یعنی امت اسلامی ستم را نپذیرفت.

در همین زمینه وجود مبارک امیرالمومنین مطلب دیگری دارد که «لا یَحتَمِلُ الضِّیم اِلّا الذَّلیل» ستم و ظلم را جز جامعه فرومایه و امت ذلیل و پست تحمل نمی کند و چون مومنان و جامعه اسلامی عزیز است، هرگز ستم پذیر نیست.

این مرحله نشان می دهد که جامعه اسلامی آنقدر باید مقتدر باشد که بیگانه نتواند او را مورد ستم قرار دهد و او ستم را دفع می کند و از خود می راند. بنابراین لسان «وَلْیَجِدُوا فیکُمْ غِلْظَةً» قوی تر از «لَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً» است.

در بیانی که حضرت فرمود سنگ ستم را برگردانید، در حقیقت ناظر به دفاع بعد از حمله است. یعنی اگر بیگانه ای سنگ زد شما دفع کنید اما «وَلْیَجِدُوا فیکُمْ غِلْظَةً» یعنی آنقدر قوی باشید که بیگانه سنگ ستم را به طرف شما پرت نکند.

هیچ کافری بر مسلمان، هیچ کفری بر اسلام، هیچ دولت کافری بر دولت اسلامی، هیچ ملت کافری بر ملت اسلامی سلطه و نفوذ ندارد و نباید داشته باشد.

با اشاره به این کلام رسول گرامی که فرمود «الْإِسْلَامُ یَعْلُو وَ لَا یُعْلَی عَلَیْهِ»؛ اسلام بالاست و چیزی بالاتر از اسلام نیست.

علو و برجستگی و رفعت جامعه اسلامی باید هم در علم ظهور کند هم در عمل، هم در سلطه و قدرت نظامی ظهور کند هم در هوشمندی سیاسی و دیپلماسی.

دو عنصر اصلی است که کشور را از گزند حمله نظامی بیگانه نجات می دهد. شما عزیزان پدافند غیرعامل مانند سایر نهادهای پربرکت اسلامی و نظامی می دانید اگر چنانچه قدرت نظامی و هوشمندی سیاسی و دیپلماسی نباشد، ممکن است خدای ناکرده امت آسیب ببیند. هم قدرت نظامی را باید تقویت کرد، هم هوشمندی سیاسی و دیپلماسی را.

تیزهوشی، هوشمندی، آگاهی، رهایی از سلطه پذیری، رهایی از نفوذپذیری در همه شما باید باشد، این امانت الهی در دست شماست، هم شما برترید هم اسلام برتر است. برتری شما به برکت برتری اسلام است که امیدواریم خداوند تاکنون این نظام را در سایه قدرت نظامی از یک سو و قدرت هوشمندی و هوشیاری امت اسلامی از سوی دیگر حفظ کرد، از این به بعد هم این نظام را تا ظهور صاحب اصلی اش حفظ کند.

اینکه گفته شد «اقْرَأْ وَ ارْقَ؛ بخوان و بالا برو»، یعنی آیات الهی که به صورت قرآن یا سخنان نورانی اهل بیت ظهور می‌کند، درجاتی دارد.

جریان نفی سبیل از مراحل ابتدایی یا میانی است که فرمود «لَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً» یعنی آنها سلطه، قدرت، ولایت، حاکمیت و حکومتی ندارند. اینکه فرمود خدا قرار نداد، گرچه به صورت جمله خبری است اما به صورت انشاء القاء شده است. این انشاء یعنی کافر حق ندارد چنین کاری بکند و غیرمسلمان مجاز نیست که خود را مسلط بر مسلمانان قرار بدهد.

این حکم را گرچه کافر حتی به فروع مثل اصول مسلط باشد ولی چون معتقد نیست عمل نمی کند. نمی‌توان به کافر گفت این مطلب برای تو جایز نیست، زیرا کافر به این اصول و مبانی و موازین معتقد نیست، پس حکم گرچه به کافر توجه کرده ولی مخاطب اصلی، مسلمانان هستند. یعنی ای مسلمانان هرگز کاری نکنید که تحت سلطه کافر قرار بگیرید و سلطه و نفوذ آنها را بپذیرید و خود را تحت قهر آنها قرار بدهید.

«لَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً» یعنی ای مومنان بکوشید که تحت سلطه آنها نروید. این مراحل ابتدایی کار است. اینکه فرمود «لَن یَجْعَلَ» یعنی برای آنها سلطه قرار نداد، معنایش این نیست که برای شما سلطه قرار داد. اگر آنها مسلط نیستند معنایش این نیست که شما مسلط باشید. این مراحل ابتدایی است اما در مراحل نهایی به این نتیجه می‌رسیم که حتما شما باید مسلط باشید و حرف اول را بزنید.

قرآن کریم در بخش دیگر فرمود «وَلْیَجِدُوا فیکُمْ غِلْظَةً» یعنی حتما آنها ستبری و ستیزی را در شما احساس کنند. این امر، امر غائب است و محور اصلی این خطاب کفار هستند. کافر که معتقد به قرآن و عترت نیست چگونه می شود او را مامور کرد و بگوییم حتما تو باید در نظام اسلامی و نیروی نظامی مسلمانان احساس هراس بکنی.

گرچه دستور به صورت امر غائب متوجه کفار شد که «وَلْیَجِدُوا فیکُمْ غِلْظَةً» اما مخاطب و مقصود اصلی، اگر این امر غائب به صورت امر حاضر ظهور کند مسلمانان هستند. یعنی ایهاالمسلمون، ایها المومنون آنقدر ستبر و نفوذناپذیر باشید که بیگانگان درباره شما احساس ستبری کنند، مثل این که هیچ انسان عاقلی با بیل و کلنگ به جنگ سلسله جبال البرز و قله دماوند نمی رود و درباره آن قله احساس قدرت و عزت می کند.

مراحل بعدی آن است که در سخنان نورانی امیرالمومنین(ع) آمده است که «سنگ ستم از هر جا آمد، برگردانید» بنابراین سنگ پذیر، ستم پذیر و سلطه پذیر نباشید.

دفاع مقدس هشت ساله از این قبیل بود که سنگ ستم را برگرداند، یعنی امت اسلامی ستم را نپذیرفت.

در همین زمینه وجود مبارک امیرالمومنین مطلب دیگری دارد که «لا یَحتَمِلُ الضِّیم اِلّا الذَّلیل» ستم و ظلم را جز جامعه فرومایه و امت ذلیل و پست تحمل نمی کند و چون مومنان و جامعه اسلامی عزیز است، هرگز ستم پذیر نیست.

این مرحله نشان می دهد که جامعه اسلامی آنقدر باید مقتدر باشد که بیگانه نتواند او را مورد ستم قرار دهد و او ستم را دفع می کند و از خود می راند. بنابراین لسان «وَلْیَجِدُوا فیکُمْ غِلْظَةً» قوی تر از «لَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً» است.

در بیانی که حضرت فرمود سنگ ستم را برگردانید، در حقیقت ناظر به دفاع بعد از حمله است. یعنی اگر بیگانه ای سنگ زد شما دفع کنید اما «وَلْیَجِدُوا فیکُمْ غِلْظَةً» یعنی آنقدر قوی باشید که بیگانه سنگ ستم را به طرف شما پرت نکند.

هیچ کافری بر مسلمان، هیچ کفری بر اسلام، هیچ دولت کافری بر دولت اسلامی، هیچ ملت کافری بر ملت اسلامی سلطه و نفوذ ندارد و نباید داشته باشد.

با اشاره به این کلام رسول گرامی که فرمود «الْإِسْلَامُ یَعْلُو وَ لَا یُعْلَی عَلَیْهِ»؛ اسلام بالاست و چیزی بالاتر از اسلام نیست.

علو و برجستگی و رفعت جامعه اسلامی باید هم در علم ظهور کند هم در عمل، هم در سلطه و قدرت نظامی ظهور کند هم در هوشمندی سیاسی و دیپلماسی.

دو عنصر اصلی است که کشور را از گزند حمله نظامی بیگانه نجات می دهد. شما عزیزان پدافند غیرعامل مانند سایر نهادهای پربرکت اسلامی و نظامی می دانید اگر چنانچه قدرت نظامی و هوشمندی سیاسی و دیپلماسی نباشد، ممکن است خدای ناکرده امت آسیب ببیند. هم قدرت نظامی را باید تقویت کرد، هم هوشمندی سیاسی و دیپلماسی را.

تیزهوشی، هوشمندی، آگاهی، رهایی از سلطه پذیری، رهایی از نفوذپذیری در همه شما باید باشد، این امانت الهی در دست شماست، هم شما برترید هم اسلام برتر است. برتری شما به برکت برتری اسلام است که امیدواریم خداوند تاکنون این نظام را در سایه قدرت نظامی از یک سو و قدرت هوشمندی و هوشیاری امت اسلامی از سوی دیگر حفظ کرد، از این به بعد هم این نظام را تا ظهور صاحب اصلی اش حفظ کند.

انتهای پیام

نظر شما چیست؟

اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این مطلب بیان می کند.