آفتاب

رئیس دستگاه دیپلماسی در قم/ تقدیر و تجلیل کم نظیر مراجع عظام از محمدجواد ظریف

رئیس دستگاه دیپلماسی در قم/ تقدیر و تجلیل کم نظیر مراجع عظام از محمدجواد ظریف

محمد جواد ظریف، مرد محبوب این روزهای مردم ایران روز گذشته در سفری یک روزه به قم به قصد زیارت بارگاه منور کریمه اهل بیت (س) با مراجع عظام تقلید نیز دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرآنلاین، در دیدار وزیر امورخارجه کشورمان با حضرات آیات مکارم شیرازی، وحید خراسانی،صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی و جوادی آملی که درفضایی صمیمی برگزار شد، ظریف گزارشی از روند توافق هسته ای و اجرای برجام ارائه کرد و مراجع تقلید نیز از زحمات وی در به سرانجام رساندن مذاکرات تشکر و قدردانی کردند.

شاید جمله ای که می توان بهتر به فضای این گفتگوها پی برد، خطاب آیت الله مکارم شیرازی به ظریف بود که اظهار داشت: شما کار غیر ممکن را ممکن کردید.

اگر زحمات شما نبود، برجام به فرجام می رسید

در گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه آمده است که آیت الله مکارم شیرازی در دیدار محمد جواد ظریف گفت: اگر زحمات و جدیدت شما نبود، برجام به فرجام نمی رسید. زحمات شما در تاریخ ثبت خواهد شد. هرچند بعضی ها شاید حق شناس نباشند. شما کار غیر ممکن را ممکن ساختید.

وی در این دیدار گفت: همانطور که قبلا گفته ام باید اصل برجام را پایان یافته تلقی کرد. مناقشه کردن و نفی برجام، با هیچ عقل و حکمتی سازگار نیست.

این مرجع تقلید در ادامه افزود:الان فقط باید برای نحوه اجرای آن بحث شود. ضمنا شما در برابر مخالفت ها، حساسیت نشان ندهید.

وی در خصوص مبارزه با گروه های تکفیری گفت: این افراد را تنها با برخورد نظامی و امنیتی نمی توان از بین برد،بلکه باید به موازات کار سیاسی و نظامی، کار فکری کرد و ریشه های این جریان را خشکاند و الا این روند ادامه پیدا می کند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به سفر موفقیت آمیز هیات های خارجی به قم تصریح کرد:وزارت امور خارجه کاری کند که این سفرها به قم بیشتر انجام گیرد و زمینه دیدار علما و نخبگان جهان با علمای حوزه بیشتر فراهم شود، چون ما تاثیر این گفت و گوها را در مقامات خارجی دیده ایم.

آنهایی که اهل فهم هستند ارزش کار شما را درک می کنند

آیت الله وحید خراسانی نیز در دیدار وزیر امور خارجه با تقدیر از زحمات وی اظهار کرد: شما هم اهل خدمت هستید و هم اهل فکر. هنر شما قابل تقدیر است مردم هم باید از شما تشکر کنند. وی در ادامه افزود: بالاخره آنهایی که اهل فهم هستند ارزش کار شما را درک می کنند. امیدوارم در این خدمتتان موفق شوید.

وی افزود: اگر انصاف را در نظر بگیریم شما یک تنه با قدرت های بزرگ دنیا در افتادید و مغلوبشان کردید.

وی خاطر نشان کرد: باید برای خدمت به مردم کمر بست چون این مردم مورد عنایت ولی عصر(عج) هستند. خدمت به این ها باعث کسب آبرو نزد پیامبر (ص) و اهل بیت(ع) است. (اینجا بخوانید)

مردم قدر زحمات شما را می دانند

آیت الله صافی گلپایگانی نیز در دیدار محمد جواد ظریف با اشاره به انجام مذاکرات طاقت فرسای هسته ای گفت: توفیقاتی که حاصل شده را باید قدر دانست. من از شخص جناب عالی و همکارانتان تشکر می کنم. مردم هم قدر زحمات شما را می دانند.وی تاکید کرد: در سایر موضوعات منطقه ای و بین المللی نیز همین مسیر را ادامه دهید.

آیت الله صافی گلپایگانی افزود:ما به دنبال گفتگو و زندگی مسالمت آمیز با دنیا هستیم. نباید بگذاریم هویت ما را جوری معرفی کنند که بدخواه دیگران جلوه کنیم. (اینجا)

دست دادن با دشمن نشانه ادب است


همچنین آیت الله جوادی آملی در دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در محل بنیاد علوم وحیانی اسراء ، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و آغاز اجرای برجام در کشورمان خاطرنشان کرد: به عقیده من اینکه برخی می‌گویند ما در این مذاکرات امتیازاتی را از دست داده‌ایم و در عوض امتیازاتی گرفته‌ایم در واقع درست نیست.

وی افزود: من معتقدم ما در این مذاکرات هیچ چیز از دست ندادیم؛ طرف مقابل می‌خواست قدرت ساخت سلاح هسته‌ای را از ما بگیرد اما ما با آنکه قدرت ساخت سلاح هسته‌ای را داشتیم، هرگز به دنبال ساخت اینگونه سلاح‌ها نبودیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه ما هرگز امکانات نظامی قدرت هسته‌ای را طبق دین و عقل و فتوای مراجع نمی‌خواهیم، گفت: ما به دنبال فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای در زمینه‌های کشاورزی و پزشکی و امثال آن بودیم که امروز همه آن‌ها برای کشور محفوظ مانده است، لذا ما تمام نیازمندی‌های خود را حفظ کردیم و در عمل چیزی از دست ندادیم.

وی در فراز دیگری از سخنان خود مسئولان کشور را به همدلی و همزبانی مورد تاکید رهبری توصیه فرمود و اظهار داشت: جامعه را جز محبت، دوستی و حسن همجواری اداره نمی‌کند؛ همه باید توجه داشته باشند که بدون آن ملات نرم، سنگهای یک ساختمان هرگز روی هم بند نمی‌شوند، اگر در میان افراد جامعه عاطفه و همدلی وجود نداشته باشد، مانند‌‌ همان سنگهای بی‌ملات فرو می‌ریزند.

این مرجع تقلید گفت: همه مسئولان باید توجه داشته باشند با سوءظن کاری از پیش نمی‌رود، کشور ما در میدان مین است و خطر همیشه کشور را تهدید می‌کند لذا کشور را باید با محبت، همدلی و همزبانی و وحدت اداره کنیم تا اجازه طمع را از دشمنان بگیریم.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه باید همواره با رعایت و حفظ ادب مسائل کشور را حل و فصل کنیم و در برخورد با دیگر کشور‌ها هم همین گونه رفتار کنیم، گفت: دست دادن نشانه ادب است اما پس از دست دادن انگشتان خود را می‌شماریم، این نیز نشانه هوشیاری ماست. (متن کامل را اینجا بخوانید)

همه چیز در فضای آرام به نتیجه می رسد

آیت الله موسوی اردبیلی از دیگر مراجع تقلید در دیدار وزیر امور خارجه با اشاره به موضوع برجام از تلاش و جدیت دستگاه دیپلماسی تشکر کرد و برای استمرار موفقیت تلاش های دیپلماتیک دولت دعا کرد.

وی افزود: در فضای آرام و بدون التهاب همه چیز به نتیجه می رسد، اما فضای ملتهب نتیجه معکوس می دهد.

نیازمند همدلی ملی در پسا برجام هستیم

همچنین محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه در این ملاقات ها با تشکر از دعاهای خیر و حمایت های مستمر و راهنمایی های موثر مراجع معظم تقلید نسبت به سیاست خارجی کشور و تیم مذاکره کننده، گزارشی از روند اجرای برجام و آخرین تحولات عراق، سوریه، یمن و عربستان را به استحضار آیات عظام رساند.

وی با اشاره به شرایط پسا برجام اظهار داشت: ما در این زمان برای استفاده از فرصت های بوجود آمده،بیش از هرچیز نیازمند همدلی ملی هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: اگر ما از این فرصت استفاده نکنیم طرف مقابل استفاده خواهد کرد.

ظریف با توجه به تحولات منطقه تصریح کرد: بحران های موجود راه حل نظامی ندارد. ما باید بتوانیم به توقف جنگ و درگیری بین مسلمانان کمک کنیم.

وی گفت: ارتباط هرچه بیشتر علمای جهان اسلام می تواند در کاهش فضای تنش آمیز موجود موثر باشد.

ظریف در این سفر با رییس و معاونان جامعه المصطفی(ص) و همچنین حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی نیز دیدار و گفتگو کرد. غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، وزیر امور خارجه را همراهی کرد.

17220

کد N1027194

وبگردی