آفتاب

تحلیل انتخابات آینده مجلس توسط سخنگوی اسبق قوه قضاییه: مردم ایران به اعتدال رای می دهند

تحلیل انتخابات آینده مجلس توسط سخنگوی اسبق قوه قضاییه: مردم ایران به اعتدال رای می دهند

یک استاد دانشگاه حقوق درباره انتخابات مجلس آینده تحلیل های تازه ای ارائه کرد. به گفته او خلق و خوی عمومی مردم ایران، اعتدال است برای همین وضع نامزدهای معتدل در انتخابات آینده از همه بهتر است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر سید حسین میرمحمد صادقی، سخنگوی سابق قوه قضاییه و متخصص حقوق جزا و کیفرشناسی درباره انتخابات آینده مجلس و همچنین تحریم نمایشگاه مطبوعات واکنش نشان داد.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در غرفه خبرآنلاین در این باره گفت: ولی اقدام دسته جمعی اخیر این خطر را ایجاد می کند که وقتی یک نهاد قانونی نظام، نمایشگاهی ترتیب می دهد که جنبه بین المللی دارد، بازتاب بدی در جهان داشته باشد.
آنچه در ادامه می خوانید مشروح گفتگوی میرمحمد صادقی با خبرنگار ما است.

شما در انتخابات آینده مجلس شرکت می کنید؟
نه، تا این لحظه قصد ندارم ولی اینکه ظرف چند ماه آینده اتفاق خاصی بیفتد، قابل پیش بینی نیست. فعلا که تصمیمی ندارم. باید کسانی به مجلس بروند که فارغ البال هستند.


تصور می کنید با توجه به روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و اعتدال در امور، انتخابات پیش رو چگونه برگزار می شود و اکثریت با کیست؟
تصور می کنم مردم ایران همیشه در انتخاباتهای مختلف دنبال اعتدال بوده اند. معمولا اخلاق سیاسی مردم ایران اینطور بوده که خیلی طرفدار تندروی نبودند. اگر هم این اتفاق افتاده و مردم ایران مثلا در یک انتخاباتی به تندروها رای دادند باید دلایل آن را دید. مردم قبل از رای دادن به جناحهای افراطی مواجه با رویدادهایی بوده اند که مجبور می شوند در انتخابات بعدی از سوی دیگر بام بیفتند.


پس وضعیت نامزدهای اعتدال را خوب ارزیابی می کنید؟

مزاج سیاسی ملت ایران اعتدال است و از تندروی هایی که در میان سایر کشور ها مشاهده می شود ما در مردم ایران این افراطها نمی بینیم. تشیع هم نمادی از اعتدال است و این تندرویهایی که در برخی گروه های وهابی می بینیم در کشور ما وجود ندارد.
درباره مجلس آینده نیز این قاعده کلی حاکم است و اکثریت مجلس متشکل از افرادی معتدلی است که از تندروی جناحهای سیاسی مبرا هستند.

 

ارزیابی شما از برگزار دادگاه بابک زنجانی چیست؟
خود این که مطالب دادگاه مطرح می شود، نکته مثبتی است. علنی بودن دادگاه همواره اقدامی مثبت است. در قانون اساسی نیز اصل بر علنی بودن محاکم است. مگر اینکه به دلایل امنیتی یا خدشه دار شدن عفت عمومی، تصمیم به غیر علنی شدن گرفته می شود. گاهی می بینیم این موارد رعایت نمی شود. حتی خود متهم اصرار به علنی بودن دادگاهش دارد، ولی دادگاه غیر علنی می شود. ولی اینکه احساس کنیم با ۴ تا محاکمه این چنینی می توانیم به مقابله با فساد بپردازیم اینطور نخواهد بود. فساد عواملی دارد که تا از بین برده نشود‌ نمی توان به ریشه کنی فساد امیدوار بود.


امسال برخی رسانه های دلواپس نمایشگاه را تحریم کردند و اگر قبلا کسی این کار را می کرد متهم به مقابله با نظام می شد. تحلیل شما از این موضع جدید دلواپسان چیست؟
اگر یک نشریه تصمیم بگیرد در نمایشگاه شرکت نکند، مشکل خاصی ندارد. آزاد است رسانه در نمایشگاه شرکت کند یا نه. ولی این اقدام دسته جمعی این خطر را ایجاد می کند که وقتی یک نهاد قانونی نظام، نمایشگاهی ترتیب می دهد که جنبه بین المللی دارد، این موضوع بازتاب پیدا کند و تحریمهای تشکیلاتی خیلی زیبنده نیست. اگر این باب باز شود، خیلی ممکن است لطمه به مصالح نظام وارد شود.

 


17۲۳۱

 

کد N1026681

وبگردی