آفتاب
/صداقت؛ اعتماد و اعتبار/

فرجی‌راد: افکار عمومی نسبت به مواضع روس‌ها درباره سوریه دچار ابهام شده‌ است

فرجی‌راد: افکار عمومی نسبت به مواضع روس‌ها درباره سوریه دچار ابهام شده‌ است

یک کارشناس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به برخی تحولات در موضوع سوریه، گفت: مشخص نبودن موضع روس‌ها در رابطه با بشار اسد ابهاماتی را در شرکت همه جانبه همه طرف‌های درگیر در بحث سوریه در مذاکرات بعدی در وین ایجاد کرده است.

عبدالرضا فرجی‌راد با حضور در غرفه ایسنا در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با اشاره به تحولات منطقه به ویژه دور جدید مذاکرات سوریه که با حضور ایران آغاز شده است، گفت: بیانیه 9 بندی که در نشست وین یک تصویب شد در مقابل خواسته‌های ایران نبود به ویژه در خصوص بشار اسد در راستای مواضع جمهوری اسلامی ایران بود اما در یکی دو هفته گذشته تحولاتی رخ داده است که به نظر می‌آید مسائل را کمی پیچیده ساخته است.

وی ادامه داد: برخی اظهارنظرها از سوی مقامات روسیه باعث شده تا در افکار عمومی ابهاماتی به وجود آید. همچنین بعد از آنکه طرحی از سوی روس‌ها در رابطه با تغییر قانون اساسی سوریه به شورای امنیت ارائه شده است این ابهامات افزایش یافته است.

فرجی راد گفت: ایران معتقد است باید تمامی مسائل درباره سوریه شفاف باشد و نشست بعدی که قرار است شنبه آینده برگزار شود اگر این شفافیت در مواضع را نداشته باشد موفقیت‌آمیز نخواهد بود. ممکن است بسیاری از کشورها با پیشنهادات روسیه و یا کشورهای دیگر موافقت کنند اما برای ایران تعیین سرنوشت سوریه توسط دیگر کشورها قابل پذیرش نیست.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: ایران در حال رایزنی و سبک و سنگین کردن شرایط است.

وی درباره تفاوت دیدگاه ایران و روسیه و یا سایر کشورها در رابطه با ماندن یا نماندن بشار اسد، گفت: ایران معتقد است انتخابات سراسری در سوریه باید با یک مهلت مشخص به تعیین رییس‌جمهور بعدی سوریه بینجامد و معتقد است این اتفاق یک سال زودتر نمی‌افتد و سازوکار این مساله می‌تواند در اختیار سازمان ملل در همکاری با دولت سوریه باشد که تا اینجا اختلاف نظر خاصی وجود ندارد اما به نظر می‌آید برخی کشورها به دنبال آن هستند تا بشار اسد به طور کامل از صحنه سیاسی سوریه حذف شود.

انتهای پیام

کد N1026617

وبگردی