آفتاب
در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه مطرح شد

امضای سند حمایت از سرمایه گذاری متقابل در سفر پوتین به تهران

امضای سند حمایت از سرمایه گذاری متقابل در سفر پوتین به تهران

احیای روابط کارگزاری بین تهران و مسکو بویژه در شرایط رفع تحریم ها علیه کشورمان و تاسیس بانک مشترک ایران و روسیه از جمله مواردی است که دردوازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در مسکو مورد بررسی قرار گرفت.

احیای روابط کارگزاری بین تهران و مسکو بویژه در شرایط رفع تحریم ها علیه کشورمان و تاسیس بانک مشترک ایران و روسیه از جمله مواردی است که دردوازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در مسکو مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بخش دیپلماسی رسانه سفارت کشورمان در مسکو اعلام کرد: محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان که به منظور برگزاری دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در مسکو به سر می برد با خانم الویرا نابی اولینا رئیس کل بانک مرکزی روسیه دیدار کرد .

در این ملاقات که به منظور بررسی روابط دو کشور و رفع موانع و توسعه همکاری‌های بانکی در مسیر توسعه روابط اقتصادی – تجاری فی مابین صورت گرفت، طرفین به تبادل دیدگاه ها و راهکارهای مورد نظر پرداختند.

احیای روابط کارگزاری بین دو کشور بویژه در شرایط رفع تحریم ها علیه کشورمان ، تاسیس بانک مشترک ایران و روسیه ، برطرف شدن موانع فعالیت کارآمد بانک های دو کشور و تسویه مبادلات تجاری به ارزهای ملی از مهمترین موضوعاتی بود که از سوی واعظی مطرح گردید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان با اشاره به روابط حسنه دو کشور در زمینه های سیاسی ، توسعه همکاری های بانکی را بستر توسعه مناسبات تجاری ایران و روسیه ارزیابی کرده و خواستار مساعدت بانک مرکزی روسیه در جهت تحقق این هدف شد.

رئیس بانک مرکزی روسیه نیز با استقبال از توسعه همکاریهای تهران و مسکو ، آمادگی خود را برای همکاری اعلام داشت .

وی پیشنهاد عضویت ایران در بانک توسعه اوراسیا ، اتصال سیستم های پرداخت الکترونیکی دو کشور و برقراری روابط کارگزاری بین بانک های ایران و روسیه را به عنوان مهمترین سرفصل های توسعه همکاری‌ها مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، عسگر اولادی نیز که به نمایندگی از بخش خصوصی در این اجلاس حضور داشت این اجلاس را به دلیل نوآوری‌هایی که در آن وجود دارد نقطه عطفی برای دوکشور دانست و تصریح کرد: باید سطح روابط تا سال آینده به ٤ میلیارد دلار برسد تا ما در این اجلاس سربلند باشیم.همچنین لازم است هر دو طرف در راستای گسترش روابط تلاش کنیم.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز این طور اظهار کرد که در این دو روز هیات‌های ما بطور فعالانه و براساس تفاهم و دوستی عمل کردند و ما توانستیم در مسال اصلی به توافق برسیم.

وی تاکید کرد:ایران و روسیه بیشترین تولید ناخالص ملی در بین کشورها را دارند و در همین راستا طرف روسی مصمم به توسعه همکاری ها با طرف ایرانی خصوصا در مسائل منطقه ای و بین المللی است. همچنین نباید فراموش کرد که روابط دو کشور دارای پتانسیل زیادی است و ایران هم توانمندی‌های بسیاری دارد و این امر همکاری ها در عرصه های مختلف را فراهم می کند.

همچنین در این دیدار از امضای سند حمایت از سرمایه گذاری متقابل در سفر پوتین به تهران خبرداده شد و واعظی نیز از رئیس بانک مرکزی روسیه به منظور دیدار از ایران دعوت بعمل آورد.

علاوه براین 5 موافقتنامه بعد جلسه کمیسون مشترک امضا شد.

١-موافقتنامه همکاری در زمینه اکتشاف زمین شناسی برای ذخایر آبی که طرف روس مدیر عامل شرکت روس آرلگیا خواهد بود و طرف ایرانی هم هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو.

٢-یادداشت تفاهم وزارت حمل و نقل روسیه و وزارت راه و شهرسازی ایران، در مورد همکاری در خصوص جستجو و نجات در دریا و مبارزه با آلودگی در دریا از نفت و مواد مضرکه در این بخش طرف ایران امیر امینی معاون وزیر راه و سهرسازی و طرف روس معاون وزیر حمل و نقل است.

٣-موافقتنامه همکاری فاینانس شرکت سهامی بانک فاینانس روسیه و بانک توسعه صادراتی ایران که طرف روس رییس بانک ار آف سی بوده و از طرف ایران هم کامران رضوانی مدیر عامل اداره همکاری های بین المالی بانک توسعه صادرات است.

٤-موافقتنامه همکاری شرکت تکنو پروم اکسپورت و شرکت تخصصی ایران در زمینه تولید برق و یک سری از پرو ژه های ایران که طرف روسیه مدیر عامل شرکت تکنوپروم اکسپورت و طرف ایران هوشنگ فلاحتیان است.

٥- موافقتنامه سند نهایی دوازدهمین کمیسیون مشترک ایران و روسیه که طرف روس آن نواک و طرف ایرانی آن محمود واعظی خواهند بود.

انتهای پیام

کد N1026616

وبگردی