آفتاب
نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها؛

هروی: آموزش عالی کشور در دو الی سه سال اخیر سیاست‌زده شده است

هروی: آموزش عالی کشور در دو الی سه سال اخیر سیاست‌زده شده است

رئیس کمیته آموزش عالی مجلس از سیاست‌زدگی آموزش عالی کشور در دو تا سه سال اخیر انتقاد کرد و گفت: تنها راه علاج این وضعیت، عمل به رهنمودهای رهبری و اجرای قوانین مصوب مجلس است.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد هروی در بازدید از غرفه مهر در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها با اشاره به سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و گلایه مجدد ایشان از کاهش شتاب رشد علمی کشور، اظهار داشت: آن چیزی که همواره در رهنمودهای ایشان تکرار شده، حاکی از یک نگاه تیزبینانه است که ما به سادگی از کنار آن می‌گذریم و یا شعاری برخورد می‌کنیم.

وی افزود: این در حالی است که اگر به دقت به این نکات توجه شود، جلوی بسیاری از ضررها گرفته می‌شود، اما متاسفانه در بسیاری از اوقات فرمایشات ایشان را به صورت شعاری نصب‌العین قرار می‌دهیم، اما در مقام عمل ولایی برخورد نمی‌کنیم.

رئیس کمیته آموزش عالی مجلس با بیان اینکه نباید در فراست و تیزبینی رهبری نسبت به مسائل داخلی و خارجی تردید کنیم، گفت: همه ممالک دنیا این فراست و تیزبینی ایشان را فهمیده‌اند و اگر ما نفهمیده‌ایم، جای تعجب دارد.

هروی با اشاره به تاکیدات مکرر رهبر انقلاب بر مقوله تولید علم در طی بیش از یک دهه اخیر، تصریح کرد: با وجود این تاکید، متاسفانه مقوله تولید علم به یک مساله حاشیه‌ای تبدیل شد و رشد کمی دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته نتوانست کیفیت لازم را نیز به همراه بیاورد؛ به گونه‌ای که رشد پژوهشگاه‌ها و مراکز فناورانه را ندیده‌ایم. در حالی که باید با گذر از مرحله دانشگاه‌های نسل اول (آموزش‌محور) و دانشگاه‌های نسل دوم (پژوهش‌محور) به دانشگاه‌های نسل سوم یعنی «کارآفرین» می‌رسیدند.

وی تاکید کرد: ما باید در سال‌های اخیر با آمایش دقیق آموزش عالی و نیازسنجی به جایی می‌رسیدیم که وضعیت علمی ما با رشد بیشتری مواجه باشد.

این وضعیت، آن چیزی نبود که جامعه از دانشگاهها انتظار داشت

رئیس کمیته آموزش عالی مجلس خاطرنشان کرد: در قانون برنامه پنجم توسعه به موضوع زمینه‌های علمی و رشد آموزش عالی پرداخته شده، اما متاسفانه در مقام اجرا به آن عمل نشده است؛ لذا فرمایشات اخیر ایشان نشان می‌دهد که ما در مباحث محوری و برنامه‌ریزی‌های خودمان قصور کرده‌ایم و معتقدم اگر همین امروز هم فرمایشات ایشان را جدی بگیریم، از آسیب‌های آینده جلوگیری خواهد شد.

هروی با انتقاد از حرکت‌های سیاسی در آموزش عالی، گفت: می‌توان در فضای علمی از مسائل سیاسی کمک گرفت اما نباید فضای علمی را با مسائل سیاسی مشوش کرد؛ یعنی فضای دانشگاه باید به گونه‌ای باشد که استاد و دانشجو به دنبال بروز خلاقیت خود باشند و به همین دلیل است که ایشان از قصور در برپایی کرسی‌های آزاداندیشی نیز گلایه دارند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: انتظار می‌رفت مسائل سیاسی، آموزش عالی را به فضای بهینه‌ای هدایت کند اما شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورده است. متاسفانه در سال‌های اخیر رویکرد آموزش عالی با انگاشته‌های سیاسی همراه شده است و این آن چیزی نبود که جامعه از ما انتظار داشت.

هروی اظهار داشت: متاسفانه در دو، سه سال اخیر مقوله علمی کشور برخلاف رویکرد رهبری معظم انقلاب و قوانین مصوب، در جریاناتی افتاده که با اصل حرکت علمی منافات دارد.

وی تاکید کرد: تنها راه علاج این وضعیت، عمل به منویات مقام معظم رهبری و اجرای قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است.

 

کد N1026394

وبگردی