آفتاب

شرکت‌کنندگان در نشست ریاض خواستار لغو محاصره غزه شدند

شرکت‌کنندگان در نشست ریاض خواستار لغو محاصره غزه شدند

چهارمین نشست سران عرب و آمریکای لاتین در عربستان با صدور بیانیه‌ای با تأکید بر ضرورت تحقق صلح و سازش عادلانه و همه‌جانبه در خاورمیانه و ارائه راه حلی سیاسی برای مسائل و مشکلات منطقه پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، در «بیانیه ریاض» از رژیم صهیونیستی خواسته شده هرچه سریع‌تر از تمامی اراضی فلسطینی و عربی از جمله بلندی‌های جولان و بخش‌هایی از اراضی لبنان که در سال 1967 اشغال شده‌اند، عقب‌نشینی کند و تمامی شهرک‌های صهیونیست‌نشین در این مناطق را نیز تخلیه کند.

در این بیانیه آمده که ادامه اشغال فلسطین و شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی مانعی اساسی بر سر راه تحقق صلح و سازش در منطقه به شمار می‌رود و هرگونه فرصت تحقق راه حل تشکیل دو کشور را نابود می‌کند.

شرکت‌کنندگان در این نشست بر ضرورت آزادی فوری و بدون شرط تمامی اسرا و بازداشت‌شدگان سیاسی فلسطینی و عرب از زندان‌های رژیم صهیونیستی تاکید کرده و جنگ 51 روزه این رژیم علیه نوار غزه را محکوم کردند. آنها خواستار لغو فوری و کامل محاصره این منطقه شده و آن را مجازات دسته جمعی فلسطینیان دانستند. آن‌ها همچنین خواستار تلاش گسترده برای بازگشایی تمامی گذرگاه‌های نوار غزه به منظور ورود کمک های بشردوستانه به این منطقه شدند.

در ادامه این بیانیه از موضع کشورهای آمریکای جنوبی در خصوص شناسایی کشور فلسطین تقدیر شده و از دیگر کشورها نیز خواسته شد کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند. همچنین از تلاش‌های فلسطینیان برای عضویت در سازمان‌ها و نهادهای بین المللی نیز تقدیر و تشکر به عمل آمد.

انتهای پیام

کد N1026059

وبگردی