آفتاب

بحران پناهجویان در کانون گفت‌وگوهای سران اروپا و آفریقا در مالت

بحران پناهجویان در کانون گفت‌وگوهای سران اروپا و آفریقا در مالت

رهبران اروپا و آفریقا در والتا، پایتخت مالت گرد هم آمده‌اند تا درباره بحران پناهجویان گفت‌وگو کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری یورو نیوز، از ابتدای سال 2015 تاکنون نزدیک به ۱۵۰هزار مهاجر آفریقایی، عمدتا از اریتره، سومالی و نیجریه از راه خطرناک مدیترانه به مالت و ایتالیا رسیده‌اند. علاوه بر آن ۶۵۰ هزار تبعه سوری نیز به اروپا کوچ کرده‌اند.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا گفت: ما تسلیم باج‌خواهی نمی شویم اما به کمک دیگران نیاز داریم؛ همان‌گونه که دیگران نیز به کمک ما نیاز دارند.

سران اتحادیه اروپا در نشست دو روزه مالت آخرین راهکارهای مهار بحران مهاجران را بررسی می کنند.

پیش از شروع این نشست، مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا در اظهاراتی کوتاه گفت: اروپا و آفریقا به همکاری نزدیکی در زمینه حل بحران مهاجران نیاز دارند. ما باید به کمک کشورهای آفریقایی با علل و عوامل فرار شهروندان آفریقایی و مهاجرت آنها به اروپا مبارزه کنیم.

وی در مورد اجرای معاهده موسوم به «مقررات دوبلین» که بر شناسایی مهاجران از طریق اثرانگشت و یکپارچه کردن اطلاعات هویتی آنها در سراسر کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاکید دارد نیز گفت: این مقررات باید حتما اجرا شوند. پناهجویان می توانند با رعایت مقررات دوبلین درخواست پذیرش و پناهندگی کنند. وقتی توزیع منصفانه ای از پناهجویان صورت نپذیرد، مقررات دوبلین نیز امکان اجرا ندارد.

ورنر فایمان، صدراعظم اتریش نیز پیش از ورود به سالن برگزاری اجلاس مالت اظهار داشت: ما هر دو یعنی کشورهای اروپایی و آفریقایی برای مبارزه با علل و عوامل فرار شهروندان آفریقایی از کشورهایشان و مهاجرت آنها به اروپا به کمک هم نیازمندیم. مهاجران آفریقایی باید شرایط زندگی مناسب را در کشورهایشان داشته باشند.

وی افزود: کشورهای آفریقایی تاکنون طیفی از طرح‌ها را برای برخورد با این نوع مهاجرت‌ها انجام داده اند اما آنها باید فعالیت‌های خود را تقویت و اقدامات خود را به طور هدفمند در زمینه مهاجرت بر اتحادیه اروپا متمرکز کنند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم پیش از شروع این نشست گفت: ما از مهمانان این نشست دعوت به عمل آوردیم تا در مورد مسائل پناهجویان به همراه سران کشورهای آفریقایی بحث و تبادل نظر کنیم. موضوع امروز ما تصویب یک برنامه عملی است. هدف این برنامه عملی مبارزه با مهاجرت‌های غیرقانونی است.

انتهای پیام

کد N1026055

وبگردی