آفتاب

پایان نشست سران کشورهای عربی و آمریکای لاتین در ریاض

پایان نشست سران کشورهای عربی و آمریکای لاتین در ریاض

چهارمین دور نشست مشترک سران کشورهای عربی و آمریکای لاتین با صدور بیانیه‌ای به کار خود در ریاض پایان داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، در این بیانیه به مطالب مختلفی از جمله بحران در فلسطین، سوریه، یمن و لیبی، مسائل اقتصادی، روابط میان کشورهای عرب و کشورهای آمریکای جنوبی پرداخته شده است.

در بیانیه مذکور آمده است، شرکت‌کنندگان در نشست ریاض خواهان حل مساله فلسطین به شکلی عادلانه و فراگیر هستند.

شرکت‌کنندگان همچنین با محکوم کردن ترور و تروریسم در هر شکل و به هر شیوه‌ای تاکید کردند که بحران در سوریه باید به شکل سیاسی و براساس مذاکرات ژنو 1 و نیز مذاکرات وین حل و فصل شود.

مقامات عرب و آمریکایی حاضر در این نشست همچنین با تاکید بر حمایت از نهادهای حکومتی در لیبی و نیز ضرورت اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت درباره یمن خواهان پایان یافتن هر چه سریعتر بحران در این دو کشور شدند.

شرکت کنندگان در این نشست همچنین از ایران خواستند تا به درخواست‌های امارات و ادعاهای این کشور درباره جزایر سه گانه پاسخ دهد و براساس قوانین بین‌المللی این مساله را با ابوظبی حل و فصل کند.

گنجاندن این بند در بیانیه پایانی نشست سران عرب و آمریکای لاتین تحت فشار امارات و عربستان محقق شد. وزیر خارجه عربستان پیشتر اعلام کرده بود که این نشست و اقدامات مشابه می‌تواند "نفوذ ایران در آمریکای لاتین را کاهش دهد."

در پایان این نشست سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان ریاست نشست را به نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا تحویل داد تا دوره پنجم این نشست را در ونزوئلا رهبری کند.

انتهای پیام

کد N1025662

وبگردی