آفتاب
معاون اول قوه قضاییه:

انجام ماموریت‌ها با پرسنل اداری و قضایی موجود امکان‌پذیر نیست

انجام ماموریت‌ها با پرسنل اداری و قضایی موجود امکان‌پذیر نیست

معاون اول رییس قوه قضاییه در نشست شورای مدیران دادگستری استان تهران گفت: انجام ماموریت‌های خطیر قوه قضاییه با عده و عده موجود به هیچ وجه تناسب ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در دومین نشست شورای مدیران دادگستری استان تهران ضمن تشکر و قدردانی از زحمات بی شائبه مدیریت معاونین و کارکنان دادگستری استان تهران گفت: اهمیت امر قضا بر کسی پوشیده نیست و امید است این بار خطیر را به سرمنزل مقصود برسانیم و یا حداقل در مسیر تحقق آن تلاش کنیم.

معاون اول دستگاه قضایی ادامه داد:‌ مسلما این امر پاداش و اجر ویژه‌ای نزد خداوند متعال دارد، اما متاسفانه در قوه قضاییه با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم و ماموریت‌های محوله هیچ تناسبی با عده و عده موجود ندارد؛ لذا معتقدیم انسان‌های بزرگی چون شما می‌توانند علی رغم وجود مشکلات در عرصه‌های مختلف با داشتن روحیه‌ جهادی و با اتکا به خداوند در جهت رسیدن به اهداف مقدس قوه قضاییه که همان اجرای عدالت و احقاق حقوق عامه است تلاش کنند.

محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و ارزش‌های 8 سال دفاع مقدس بی شک دستاوردهای عظیم حاصل از روحیه‌ بلند امت بصیرمان بوده است که دشمن در صدد مقابله با این امر مهم است؛ زیرا هیچ گاه از تجهیزات نظامی و قدرتمندی ما شکست نخورده اما از ناحیه‌ روحیه جهادی و مقاوم ملت عزیز ایران دچار آسیب‌های جدی شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ایران با هیچ یک از کشورهای مسلمان همسایه و غیر همسایه قابل مقایسه نیست و مبارزه جهانی با هرگونه استکبار نشات گرفته از مقاومت بی نظیر مردم غیور و انقلابی ماست؛ بنابراین ضروری است که تلاش کنیم این نعمت بزرگ الهی را به عنوان یک سرمایه بی‌بدیل از وسوس‌های شیاطین جن و انس محفوظ کنیم و به طور قاطع با این سرمایه معنوی می‌توان بر تمامی مشکلات پیش روی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران غلبه کرد.

محسنی اژه‌ای با اشاره به ماموریت‌های مهم قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در دو دوره اخیر ریاست قوه قضاییه و تصدی معاونت اول توسط این جانب در ابتدا چند موضوع مورد توجه قرار گرفت. یکی این که انجام ماموریت‌های محوله قطعا با این تعداد پرسنل اداری و قضایی امکان‌پذیر نیست؛ لذا یا باید به تعداد پرسنل افزوده شود و یا ماموریت‌ها کاهش یابد.

وی ادامه داد: در جهت تحقق هدف اخیرالذکر می توان از طریق جرم زدایی گام‌های مهمی برداشت، لکن باید اذعان کرد که در این امر توفیقات چندانی حاصل نشده، زیرا بسیاری از امور اساسا در اختیار قوه قضاییه نیست و مستلزم مساعدت‌های همه جانبه سایر قوا و نهادهای قانونی نظام است.

معاون اول دستگاه قضایی بیان کرد:‌ در خصوص پیشگیری از وقوع جرم نیز این مطلب ساری و جاری است، البته مطابق با برنامه پنجم توسعه کشور تعدادی قاضی به دستگاه قضایی جذب شده اما کافی نبوده است و در مورد بکارگیری پرسنل اداری نیز به جهت نداشتن مجوزهای لازم و اعتبارات مربوطه هیچ‌گونه توفیقی بدست نیامده است.

وی با بیان اینکه مشکل کمبود فضای اداری به شدت آزار دهنده است، گفت: به حق باید گفت که دادگستری استان تهران یکی از مناطق محروم کشور است و از آنجایی که در جهت رفع معضل کمبود فضای اداری بودجه مناسبی در همین شرایط فعلی در نظر گرفته شده امید است که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد گزارش‌هایی در این زمینه باشیم.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه ارتقاء سلامت در قوه قضاییه یکی دیگر از مطالب مهم است گفت: با عنایات خاصه الهی قضات مومن، انقلابی و با سواد در ادلیه فراوان هستند، لیکن در خارج از قوه قضاییه فضای نامناسبی وجود دارد که با زحمات کم نظیر همکاران مطابقت ندارد و در نتیجه می‌طلبد که با نظارت دقیق‌تر و برخورد قاطع با متخلفان احتمالی فضای مذکور تغییر کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد قوه قضاییه در رابطه با حفظ استقلال خود موفق بوده و با متخلفین و مجرمان بدون تبعیض و صرفا طبق مقررات قانونی برخورد کرده است که رسیدگی به جرایم صاحبان قدرت و ثروت در جامعه یقینا در همین راستا صورت گرفته است.

محسنی‌اژه‌ای در رابطه با ارتقاء کارآمدی قوه قضاییه ادامه داد: ارتقاء کارآمدی قوه قضاییه جز با کاهش ورودی پرونده‌ها میسر نخواهد بود. به هر حال مسئولان قوه قضاییه مسئولیت تدبیر و تامین امکانات و نیروی انسانی را بر عهده دارند و ما نیز با روحیه‌ انقلابی و جهادی ضمن تحمل مشکلات موجود و با اتکا به خداوند وظیفه داریم که در جهت تحقق اهداف مقدس پیش رو تلاش کنیم.

معاون اول دستگاه قضایی ضمن اشاره به موفقیت‌های دوره‌ تصدی‌اش در دادستانی کل کشور و رسیدگی به حدود 27 هزار پرونده در رابطه با مواد مخدر و غیره در طول 5 سال بدون افزایش نیروی انسانی اظهار کرد: برخی از آمارها پسندیده نیست مانند این که با چه تعداد از متخلفین در دستگاه قضایی برخورد شده است؛ لذا ضروری است کاری کنیم که تخلفی صورت نگیرد.

در پایان این مراسم از 13 نفر از قضات و کارمندان قوه قضاییه تقدیر شد.

انتهای پیام

کد N1025596

وبگردی