آفتاب
دویچه وله خبر داد:

تماس روسیه با ایران و آلمان برای برون‌رفت از بحران سوریه

تماس روسیه با ایران و آلمان برای برون‌رفت از بحران سوریه

در آستانه برگزاری کنفرانسی در وین برای برقراری آتش‌ بس در سوریه، وزارت خارجه روسیه با دیپلمات‌های ایران و آلمان و نیز مخالفان بشار اسد تماس گرفته است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دویچه وله، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، در رابطه با کنفرانس سوریه که قرار است روز شنبه (۱۴ نوامبر / ۲۳ آبان) در وین برگزار شود، با وزیر امور خارجه آلمان گفتگو کرد.

در این گفتگو که به ابتکار وزارت امور خارجه آلمان صورت گرفت، وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد ضرورت دارد لیستی از سازمان‌های تروریستی تهیه شود که نباید مشمول برقراری آتش‌بس احتمالی در سوریه شوند.

لاوروف تاکید کرده که تا پیش از برگزاری کنفرانس تمام گروه‌های تروریستی فعال در سوریه باید مشخص شده باشند. وی این حرکت را پیشرفتی مهم دانسته است.

دولت روسیه همچنین تأکید دارد که گروه‌های مخالف رژیم سوریه که حاضر به گفتگو با دولت سوریه هستند، باید شناسایی شوند. روسیه در این باره نظر خود را اعلام کرده و مایل به دریافت نظر دیگران است.

در همین رابطه «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه، دیروز سه شنبه با «حسین امیرعبداللهیان» معاون وزیر امور خارجه ایران، رایزنی کرد.  این دو درباره وضعیت جاری در سوریه مشاوره کرده‌اند.

وزارت امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه همچنین اعلام کرد که بوگدانوف در مسکو با هیئتی از مخالفان رژیم سوریه دیدار کرده است. این گروه به نمایندگی از جانب جبهه تغییر و آزادی به روسیه سفر کرده بودند.

گفته می شود که آنها از مخالفان میانه‌ روی بشار اسد هستند.

روز شنبه آینده و دو هفته پس از نخستین دور از گفت‌وگوهای تازه بین‌المللی درباره بحران سوریه که در ۳۰ اکتبر روی داد، نمایندگان چندین کشور در وین، پایتخت اتریش، دیدار می‌ کنند.

در نخستین دور مذاکرات ۱۷ کشور  در وین گرد آمدند و درباره امکانات و راه‌های برون‌رفت از بحران سوریه گفتگو کردند.

کد N1025448

وبگردی