آفتاب
شریعتی‌تبار تاکید کرد

لزوم پاسداری علمای حوزه از مرزهای ایدئولوژیک اسلام

لزوم پاسداری علمای حوزه از مرزهای ایدئولوژیک اسلام

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: کار فرهنگی نباید محدود به کتاب باشد و امروز ضرورت ورود این بنیاد به فضای مجازی حس می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی‌تبار در تشریح برنامه‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: در دوره جدید فعالیت این بنیاد بنا داریم که وارد حوزه پژوهش‌های کاربردی شویم و ورود به فضای مجازی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: این بنیاد در 21 آبان 1363 توسط آیت‌الله طبسی افتتاح شده و هم اکنون سی و یکمین سالگرد تاسیس این مجموعه را سپری می‌کنیم.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: هدف از تاسیس این مجموعه آن است که مرکزی در کنار حوزه علمیه برای نخبگان حوزه و پژوهشگران مذهبی به وجود بیاید و تولیدات فرهنگی را برای جامعه ایجاد کنند.

شریعتی‌تبار اظهار کرد: در این مجموعه نخبگان حوزه و دانشگاه برای حل مشکلات جهان اسلام فعالیت می‌کنند و پژوهش و تحقیق حول محور مواریث فرهنگی پیشینیان که یک کار بایسته و ضروری است را در دستور کار قرار داده‌ایم، زیرا پژوهش و انتشار این موارد کار خوب و اثر بخشی است.

وی تصریح کرد: فعالیت ما در این بنیاد به چهار دلیل انجام می‌شود که نخستین آن‌ها جامعیت منابع دینی و خود دین ماست که می‌تواند پاسخگوی نیازهای روز ما باشد و ما باید زمینه را برای فعالیت دانشمندان اسلامی فراهم کنیم.

شریعتی‌تبار عنوان کرد: دلیل دوم فعالیت ما تشکیل حکومت اسلامی در زمان ما به برکت انقلاب اسلامی است زیرا ما در تاریخ اسلام و تشیع برای اولین بار حکومت دینی و مردم‌سالاری دینی را به وجود آورده‌ایم که این به آن معناست که باید نیازهای متنوع حکومت اسلامی از طریق فقه پاسخ داده شود زیرا ما نیازهای فراوانی در حوزه‌های مختلف حکومت داریم که از دلایل وجود اینگونه مراکز است.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: دلیل سوم فعالیت ما نیاز جامعه اسلامی و امت اسلامی است که باعث می‌شود لزوم وجود مرکزی برای پاسخگویی به نیازهای مختلف جهان اسلام و بشریت حس شود و مراکزی مثل بنیاد پژوهش‌های اسلامی این وظیفه مهم را دارند.

وی ادامه داد: نکته چهارم تهاجم فرهنگی دشمنان است زیرا به همان میزان که انقلاب اسلامی جهان را به خود معطوف کرده است دشمنان نیز برای ضربه زدن به ما تلاش می‌کنند و ما باید تلاش کنیم که مشکلاتی را که دشمنان ما از طریق وهابیت و داعش و... ایجاد کرده‌اند، برطرف کنیم.

شریعتی‌تبار اظهار کرد: امروز دشمنان شبهات زیادی را ایجاد کرده‌اند و لازم است که علما و اندیشمندان حوزوی پاسدار مرزهای ایدئولوژیک اسلام باشند.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم اگر تمام مراکز پژوهشی ما هم با تمام توان وارد عرصه شوند مسلما کارهای اولویت‌دار بر زمین‌مانده ما همچنان آنگونه که باید انجام نخواهند نشد.

وی اضافه کرد: امروز جای این سوال وجود دارد که امتی که معجزه‌اش کتاب است و اولین کلمه وحی به پیامبرش خواندن است در این حوزه وضعیت خوبی ندارد و سرانه مطالعه کتاب آن پایین است.

شریعتی‌تبار ادامه داد: با توجه به اینکه در عصر دیجیتال قرار داریم باید به نشر الکترونیک و نرم‌افزارهای فرهنگی هرچه بیشتر توجه داشته باشیم.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در طول دوران حیاتش بیش از 13 میلیون جلد کتاب تولید کرده‌ است.

وی اظهار کرد: در طول 31 سال 249 عنوان در 505 جلد در خصوص امام رضا(ع) کتاب تولید شده است و 104 عنوان کتاب ما موفق به کسب رتبه در جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی شده است.

شریعتی‌تبار گفت: در بازمهندسی جدید با حفظ کارهای بنیادین و مرجع ماموریت داریم که پژوهش‌هایمان را به نیازهای فرهنگی جامعه هدف معطوف کنیم و به عبارت دیگر در کنار پژوهش‌های بنیادین و مرجع به پژوهش‌های کاربردی هم بیش از پیش توجه کنیم.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: امام رضا(ع) می‌فرمایند رحمت خدا برکسی که امر ما را زنده کند و این یعنی فرهنگ ما را بیاموزید و به زبان جذاب به مردم بیاموزاند و این فرمایش امام(ع) حجت را بر ما تمام کرده است زیرا ایشان در ادامه می‌فرمایند اگر مردم با زیبایی‌های کلام و معارف ما آشنا شوند مسلما هدایت خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: امروز ضرورت ورود ما به فضای مجازی حس می‌شود، اخیرا در همین راستا با مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی حوزه علمیه قم تفاهم‌نامه‌ای داشته‌ایم و بسیاری از محصولات ما به صورت الکترونیک منتشر خواهند شد.

شریعتی‌تبار اظهار کرد: اخیرا بنا شده که سند چشم‌اندازی را برای بنیاد تدوین کنیم که البته این مورد محدود به بنیاد پژوهش‌ها نیست که این موضوع نیاز به ایجاد زیرساخت دارد و ما جذب نخبگان حوزه و دانشگاه را در دستور کار قرار خواهیم داد.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: یکی از کارهایی که در این راستا انجام خواهد شد این است که جمعی از فضلای حوزه را مورد استفاده قرار خواهیم داد و عده‌ای را به مجموعه اضافه می‌کنیم که با پژوهش آشنا شوند و ما از بین این عزیزان عده‌ای را به صورت تمام وقت جذب خواهیم کرد.

وی افزود: ما طرح خادم افتخاری فرهنگی را پیگیری می‌کنیم و ان‌شاءالله از تمام ظرفیت‌های موجود برای اجرای این کار استفاده خواهیم کرد تا شخصیت‌های علمی برای ما فعالیت علمی افتخاری را انجام دهند که طرح بسیار خوبی است.

انتهای پیام

کد N1025446

وبگردی