آفتاب
نماینده فائو در ایران:

نرخ زوال جنگل‌ها رو به کاهش است

نرخ زوال جنگل‌ها رو به کاهش است

نماینده فائو در ایران ضمن اشاره به نقش پررنگ بحث جنگل‌ها در سند توسعه پایدار که اخیرا در مجمع سازمان ملل متحد تصویب شد، گفت: برای احیای جنگل در ایران به عنوان یک منطقه خشک و نیمه خشک باید تلاش‌های جدی داشته باشیم و فائو همکاری‌های لازم را با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرج ناکوزی در کارگاه افتتاحیه پروژه تقویت سازگاری جنگل‌های زاگرس مقابل بیماری خکشیدگی بلوط و جنگل‌های خزری در مقابل بیماری آتشک شمشاد افزود: باور دارم همکاری مشترک فائو و سازمان جنگل‌ها راه را برای اینکه بتوانیم سیستم مدیریت مستمر و مشارکتی برای حفظ و نگهداری جنگل‌ها در منطقه زاگرس و خزر داشته باشیم، هموار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دفتر نمایندگی فائو در ایران نقش عملیاتی و اجرایی دارد، اظهار کرد: ما با همه توان در خدمت همکاران خود در سازمان جنگل‌ها،‌مراتع و آبخیزداری ایران خواهیم بود.

نماینده فائو در ایران به بخشی از نتایج چهاردهمین کنگره جنگل که در ماه سپتامبر گذشته برگزار شد، اشاره کرد و گفت: نتیجه این کنگره این بود که بعد از دهه‌های متمادی که جنگل‌ها رو به زوال بودند، در حال حاضر رو به بازگشت و احیاء هستند و این بازگشت جنگل ارتباط تنگاتنگی با نقش اساسی آنها در امنیت غذایی و معیشت پایدار دارد.

ناکوزی با اشاره به اینکه گزارش کنگره جنگل بر این نکته که نرخ زوال جنگل‌ها رو به کاهش است، گفت: سطح مدیریت پایدار جنگل‌ها در حال افزایش است. همچنین مذاکرات برگزار شده در کنگره جنگل بر دستاوردهای جدید در زمینه پایش جنگل، تکنولوژی جنگل و بحث افزیش سازگاری و مقابله با بیماری‌های جنگل‌ها و به رسمیت شناختن تولیدات محلی جنگل‌ها و رشد مجدد جنگل‌ها در سال‌های پیش رو متمرکز بوده است.

وی با بیان اینکه مسائل مذکور نکات مثبتی را در سطح جهانی به همراه خواهد داشت، ادامه داد: در ماه آگوست گذشته در مجمع سازمان ملل در نیویورک اهداف توسعه پایدار مطرح و تصویب شد که در بحث جنگل تاکید دوچندانی دارد.

نماینده فائو در ایران با بیان اینکه در این سند نیاز به مدیریت پایدار جنگل در اهداف توسعه پایدار و نگهداری اکوسیستم‌های مرتبط با جنگل قید و تاکید شده است، گفت: علاوه بر این جنگل به دلیل عملکرد چندگانه خود نقش بسیار جدی در دستیابی به توسعه پایدار در حوزه‌های مختلف چون پایان دادن به فقر، دستیابی به امنیت غذایی، کشاورزی پایدار و... ایفا می‌کند.

ناکوزی افزود: چهاردهمین کنگره جنگل اهداف توسعه پایدار، جنگل‌ها را بدین شکل مطرح می‌کند «رهبران یا پیشگامان بخش جنگل در تمام نقاط جهان آماده هستند تا تلاش کنند جنگل‌ها را به صورت پایدار حفظ و نگهداری کنند».

وی با بیان اینکه فائو و سایر سازمان‌های بین‌المللی به منظور حمایت در جهت تقویت تلاش‌ها برای نگهداری جنگل در راستای اهداف توسعه پایدار آمادگی دارند، اظهار کرد: این کنگره در بحث تغییرات اقلیم به عنوان یک تهدید جدی برای کره‌زمین و جنگل‌ها و مردمی که معیشت آنها به جنگل وابسته است، تاکید دارد.

نماینده فائو در ایران افزود: یکی از اسناد خروجی چهاردهمین کنگره جنگل برای جنگل تا سال 2050 و بعد از آن است.

ناکوزی افزود: این چشم‌انداز اینطور مطرح می‌کند که جنگل‌ها سه مشخصه اصلی دارند که شامل نقش اساسی آنها در امنیت غذایی و ارتقای معیشت، افزایش سازگاری جوامع براساس تهیه غذا و سایر محصولات لازم، کسب درآمد لازم و اشتغال، حمایت از کشاورزی پایدار و رفاه بشر است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم این چشم‌انداز در ایران محقق شود، باید کارهای بسیاری انجام بدهیم گفت: به طور مشخص چالشی که با آن مواجه هستیم، این است که ایران به عنوان یک کشور نیمه خشک است و نیاز به تلاش جدی برای احیای جنگل‌های آن وجود دارد و نیاز داریم سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در بحث تحقیقات، آموزش جنگل و ایجاد محرک‌های جدید برای جوانان که جنگل را به عنوان حرفه خود انتخاب می‌کنند، صورت گیرد.

نماینده فائو در ایران با اشاره به اینکه بحث نابرابری جنسیتی از مسائل بنیادی است گفت: باید جلب مشارکت زنان در رابطه با مسائل جنگل را داشته باشیم.

انتهای پیام

کد N1025262

وبگردی