آفتاب

کدام شیوه‌ فرزندپروری موجب ارتقای بهداشت روان نسل آینده می‌شود؟

کدام شیوه‌ فرزندپروری موجب ارتقای بهداشت روان نسل آینده می‌شود؟

یک روان‌شناس گفت: زوجین باید قبل از این‌که نسبت به فرزنددار شدن تصمیم بگیرند مطالعات مناسب و دقیقی از توانمندی‌ها و نیازهای کودک داشته باشند تا در مراحل پرورش کودک سعی بر رعایت اصول صحیح تربیت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، در برخوردهای روزانه مشاهده می‌شود هر یک از والدین برخوردی متفاوت بر فرزند خود را برگزیده و بدون توجه به عواقب رفتارها و برخوردهای خویش آن را ادامه می‌دهند غافل از این‌که بیشتر آن رفتارها توجه به نیازهای جسمانی فرزند بوده و در آینده نزدیک جای عدم بی‌توجهی به بعد معنوی شخصیت فرزند نمایان می‌شود.

پدر یکی از مراجعه‌کنندگان به مرکز مشاوره در خصوص علت حضورش در این مرکز گفت: به این مورد فکر می‌کنم که چگونه می‌توانم مثل دوران ارتباط فرزندی خودم با پدرم حکفرما شود اما هم‌اکنون دورانی که صحبت زیادی بین والدین و فرزندان ردوبدل نمی‌شود و بسیاری از نیازها و امکانات فرزند برطرف نمی‌شود.

یکی دیگر از والدین ادامه داد: علت بسیاری از ناسازگاری‌ها و سرپیچی‌های فرزندان به آسان‌گیری والدین برمی‌گردد که هیچ نظارتی بر فعالیت‌های فرزندان و نوع مراوداتش ندارند، چون چنین بی‌توجهی از طرف والدین موجب ناسازگاری فرزند با اطرافیان خواهد شد علت هم این است که کودک یا نوجوان احترام به دیگران را یاد نگرفته است و در دوران جوانی که شخصیتی مستقل‌تر را برای خود ساخته است بسیار خودرأی رفتار می‌کند و حتی تصمیمات اصلی درون خانواده توسط فرزند گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: دسته‌ای دیگر از پدرها و مادرها هستند که کاملاً مستبدانه برخورد می‌کنند و در زمینه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی فرزندان را با افراد موفق مقایسه می‌کنند و هیچ نگاهی به قدرت ابتکار و خلاقیت بچه‌ها ندارند و با محدود نگه‌داشتن، امری صحبت کردن و در برخی موارد تنبیه بچه‌ها به سمتی از تربیت می‌روند که موفقیت از نظر عامه بیشتر و حتی مورد پسند است.

پس با این شرایط کدام شیوه فرزندپروری موجب ارتقای بهداشت روانی نسل آینده می‌شود؟

«نسرین شهبازی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، در خصوص شیوه صحیح تربیت فرزندان اظهار کرد: تربیت صحیح فرزند به معنای درک شخصیت و خلق‌وخوی کودک است تا بتوانیم در کنار آن استعدادها و تمایل‌های او را شناسایی کنیم بدین‌صورت که والدین دوست دارند فرزندشان از دیدگاه دیگران افرادی خوش‌رفتار و قابل‌احترام باشند و از سوی دیگر فرزندان به‌راحتی با دیگران تعامل داشته باشند و بی‌تربیت محسوب نشوند.

این روان‌شناس افزود: والدین در شناسایی ویژگی‌های فرزندان به سه دسته تقسیم می‌شوند که گروه اول «والدین مقتدر» هستند که توقعات و خواسته‌های واضحی دارند و به احساسات کودک خود احترام می‌گذارند. افرادی انعطاف‌پذیر هستند و از روش حل مسأله به‌صورت مشارکتی با کودک خود استفاده می‌کنند که بهترین روش تربیتی است. اما «والدین مستبد» که توقعات و خواسته‌های خود را بدون توجه به احساسات کودک بیان می‌کنند و در مقابل آنان «والدین آسان‌گیر» قرار می‌گیرند که به احساسات کودک بیش‌ از حد توجه می‌کنند که هر دو گروه مورد تائید نیستند.

وی ادامه داد: والدین قبل از این‌که تصمیم به بچه‌دار شدن بگیرند مطالعات مناسب و دقیقی از توانمندی‌ها و نیازهای کودک داشته باشند تا در مراحل پرورش کودک سعی بر رعایت اصول صحیح تربیت داشته باشند و بر اساس خشونت، تحکم و یا بی‌تفاوتی که یقیناً باعث بروز مشکلات می‌شود رفتار نکنند و بدانند توجه به بیان انتظارات مناسب و درست فرزندان و به‌دنبال آن تشویق رفتارهای درست بر پایداری و ماندگاری تربیت صحیح تأثیرگذار است.

شهبازی با تأکید بر این‌که والدین باید انتظاراتی متناسب با سن، جنس، توانایی، رشد عقلی، علاقه و شرایط محیطی از فرزندشان داشته باشند، خاطرنشان کرد: همه افراد با یکدیگر تفاوت فردی دارند پس در بروز رفتارها نیز با یکدیگر متفاوت هستند و نیاز است والدین انتظارات واقع‌بینانه‌ای از فرزند خود داشته باشند.

وی گفت: تربیت کودکان به‌خصوص در سنین کودکی اهمیت ویژه‌ای دارد چون‌که در این سن معمولاً والدین اولین الگو برای فرزندان هستند رفتار و عملکرد والدین یک روش تربیتی برای آنان خواهد بود بنابراین جلب اعتماد کودک و نوجوان یکی از موضوعاتی است که نباید والدین از آن غفلت کنند، چون اعتماد کودک به والدین منجر به شکل‌گیری حس امنیت و به‌تبع شکوفایی استعدادهای کودک و نوجوان می‌شود.

این روان‌شناس یادآوری کرد: گاهاً والدین بدون توجه به توان و ظرفیت فرزند، حضور آنان را در کلاس‌های آموزشی و غیردرسی امری ضروری و صحیح می‌دانند که شاید این زمان کودکی و بازی از آنان که زمینه‌ساز خلاقیت کودکان و نوجوانان است را سلب کنند.

شهبازی خاطرنشان کرد: والدین باید شناخت کافی از گروه همسالان آنان و خواسته‌های مناسب و متناسب با سن آنان داشته باشند، چون گروه‌های ناسالم و بزهکار تأثیرات مخربی بر روی آنان دارد.

انتهای پیام

کد N1025226

وبگردی