آفتاب
ابوترابی در گفتگو با مهر تأکید کرد:

لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب کنفرانس اسلامی برای مجازات مقصران منا

لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب کنفرانس اسلامی برای مجازات مقصران منا

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، با تأکید بر لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب سازمان کنفرانس اسلامی برای پیگیری فاجعه منا، گفت: بدون تشکیل این کمیته حقیقت‌یاب، امکان مجازات مقصران فاجعه منا فراهم نخواهد شد.

ابوالفضل ابوترابی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به نشست هفته‌های گذشته این کمیسیون با رئیس سازمان حج و زیارت برای پیگیری حقوقی فاجعه منا، اظهار داشت: پیگیری حقوقی حادثه از جمله تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است و ماهیت فاجعه نیز به گونه‌ای است که نمی‌توان به هیچ عنوان از این مساله صرفنظر کرد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در این فاجعه، شهدا، مجروحان و مفقودان قابل توجهی داشته و خسارات قابل توجهی نیز به اموال وارد شده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به مهمترین اقدامات لازم برای پیگیری حقوقی این فاجعه از سوی دستگاه دیپلماسی، افزود: در مرحله اول باید به صورت کارشناسی «تقصیر» مشخص شود و این ایجاب می‌کند که عربستان سعودی همکاری لازم را با جمهوری اسلامی و دیگر کشورهایی که اتباعشان در این فاجعه آسیب دیده‌اند، داشته باشند تا یک کمیته حقیقت‌یاب که مورد اطمینان همه است، برای تعیین مقصر وارد عمل شود.

ابوترابی ادامه داد: در مرحله بعد باید صلاحیت‌های محاکم برای رسیدگی به این حادثه تعیین شود و در مرحله بعد نیز باید دادخواست‌های مربوط به شاکیان خصوصی حادثه، ثبت و پیگیری شود.

وی درباره جنبه عمومی حادثه رخ داده و مسئولیت دولت جمهوری اسلامی برای پیگیری حقوق اتباع خود نیز تاکید کرد: هر ایرانی که حق او در کشوری مورد تضییع قرار بگیرد، دولت جمهوری اسلامی می‌تواند بر اساس حفظ حقوق شهروندی و اتباع خود وارد عمل شود و موضوع را پیگیری حقوقی کند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به تشکیل کارگروهی با محوریت سازمان حج و زیارت برای پیگیری این حادثه، گفت: در این کارگروه از تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت امور خارجه، قوه قضاییه و کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دعوت شده است؛ این کارگروه در فاز اول باید مقصران اصلی حادثه منا به صورت حقوقی و کارشناسی تعیین کند که این موضوع نیز از طریق کمیته حقیقت‌یاب چندجانبه و از کانال سازمان کنفرانس اسلامی امکانپذیر است.

ابوترابی تاکید کرد: تا زمانی که کمیته حقیقت‌یاب بی‌طرف و مامور از طرف کنفرانس اسلامی تشکیل نشود، امکان مجازات مقصران حادثه فراهم نخواهد شد.

کد N1025207

وبگردی