آفتاب

«مدرسه صالحیه» از بزرگ‌ترین مدارس علمیه‌ کشور

«مدرسه صالحیه» از بزرگ‌ترین مدارس علمیه‌ کشور

مدیر مدرسه حوزه علمیه صالحیه گفت: این مدرسه یکی از بزرگترین مدارس علمیه در کشور محسوب شده و از عظیم‌ترین مدارس فلسفی شیعه در قرن سیزدهم هجری به‌شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام میثم درگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قزوین، افزود: مدرسه علمیه صالحیه در سال 1248 هجری قمری توسط حاج محمد صالح برغانی قزوینی، یکی از علمای پارسا و پرهیزگار قزوین ساخته شد.

وی گفت: از جمله دانش آموختگان این مدرسه می‌توان به سید جمال‌الدین اسدآبادی، میرزای شیرازی و سید اشرف‌الدین حسینی (نسیم شمال) اشاره کرد.

درگاهی با اشاره به جایگاه این مدرسه در بین مدارس علمیه در کشور افزود: مدرسه صالحیه از نظر علمی جایگاه بسیار رفیعی داشته و زمانی محل فراگیری دروس حوزوی خواهران بوده است.

مدیر مدرسه علمیه صالحیه تصریح کرد: این مدرسه قدیمی به دلیل عدم توجه به مرور زمان تخریب شده و سپس توسط آیت‌الله باریک بین و مرحوم آیت‌الله شالی دوباره احیا شد.

درگاهی خاطرنشان کرد: با توجه مکرر مسئولان و مدیران حوزه علمیه قزوین جهت بازسازی این مدرسه قدیمی این امر انجام و بخشی از مدارس به طلاب حوزه علمیه اختصاص داده شده که امیدواریم با حمایت‌های مسئولان قسمت غربی این مدرسه تا پایان زمستان برای طلاب راه‌اندازی شود.

مدیر مدرسه حوزه علمیه صالحیه افزود: در حال حاضر حدود 80 طلاب در پایه 5-6-7 مشغول فراگیری دروس حوزوی هستند و امیدواریم در سال آینده پایه 4 نیز در این مدرسه برگزار شود.

انتهای پیام

کد N1025186

وبگردی