آفتاب
ثبات سیاسی و همکاری اقتصادی؛

سودی که همنشینی با کشورهای آمریکای لاتین نصیب اعراب می کند

سودی که همنشینی با کشورهای آمریکای لاتین نصیب اعراب می کند

تاریخچه همگرایی کشورهای لاتین تبار می تواند الگوی خوبی برای دنیای عرب باشد که در حال حاضر دوره بی ثباتی و خشونت را تجربه می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، نشست سران کشورهای عربی و آمریکای لاتین (ای اس پی ای) که از دیروز سه شنبه در شهر «ریاض» پایتخت عربستان سعودی آغاز شد، مکانیزمی بین منطقه ای برای افزایش همکاری های اقتصادی و سیاسی است که هر سه سال یک مرتبه با حضور ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب و ۱۲ کشور آمریکای جنوبی برگزار می شود.

در وصف چشم انداز همکاری های اقتصادی ای اس پی ای همین بس که حجم مبادلات تجاری بین دو منطقه طی ده سال گذشته از شش میلیارد دلار در سال به ۳۳ میلیارد دلار افزایش یافته است.

از سوی دیگر، پتانسیل هایی که در کشورهای آمریکای لاتین وجود دارد می تواند طمع کشورهای عرب را برای برقراری پیوندهای بیشتر با این منطقه افزایش دهد.

 به عنوان مثال، کشور پرو که در سال ۲۰۱۲ میزبان نشست ای اس پی ای بود، ماه گذشته به همراه ۱۱ کشور دیگر به عضویت بزرگترین پیمان تجارت آزاد جهان یعنی ترانس پاسیفیک درآمد. در این میان نیز شیلی به عنوان دومین کشور آمریکای لاتین از حق عضویت مشابه ای در این پیمان برخوردار است و قطعا گسترش همکاری های اقتصادی با این دو کشور در چشم انداز آتی اعراب قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر، دو کشور آمریکای لاتین یعنی برزیل و آرژانتین نیز عضو گروه جی ۲۰ بوده و در شمار بزرگترین اقتصادهای جهان قرار می گیرند.

در این بین، اگر چه عربستان سعودی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در شمار بزرگترین تولید کنندگان نفت جهان به شمار می روند، اما در منطقه آمریکای لاتین هم کشورهای برزیل و ونزوئلا در همان جایگاه و ارزش قرار می گیرند.

ناگفته نماند که «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا قرار است در این نشست، طرح خود را که حداقل قیمت هر بشکه نفت را بین ۷۰ تا ۸۰ دلار آمریکا ثابت نگاه داشته و به کشورهای تولید کننده اجازه می دهد تا خود قیمت نهایی را تعیین کنند، ارائه دهد. برای نیل به این هدف مادورو خواستار تشکیل نشستی با حضور کشورهای عضو اوپک و دیگر کشورهای تولید کننده نفت که عضو این سازمان نیستند شده است.

البته به قول «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد، در عرصه سیاسی نیز کشورهای آمریکای لاتین الگوی خوبی برای کشورهای عرب که درگیر بی ثباتی هستند، به شمار می روند.

وی که در افتتاحیه نشست ای اس پی ای سخنرانی می کرد، با توجه به درگیری‌هایی که از سوریه تا لیبی را فرا گرفته، گفت: کشورهای آمریکای لاتین تا حد زیادی به آن گذار سیاسی که مطلوب جهان عرب است، دست یافته اند.

بان کی مون، با بیان این مطلب که اعراب ساکن آمریکای لاتین بزرگترین جمعیت مهاجر جهان را تشکیل می دهند، از تاریخچه همگرایی در این منطقه  آن هم در برهه ای که جهان با بزرگترین بحران پناهجویان مواجه است، به عنوان پیامی شفاف و گویا یاد گرد.

 

کد N1025085

وبگردی