آفتاب
با اذعان به شکست اتحادیه عرب در حل بحران سوریه؛

العربی: جهان در سایه اشغالگری‌های اسرائیل روی صلح را نمی‌بیند

العربی: جهان در سایه اشغالگری‌های اسرائیل روی صلح را نمی‌بیند

دبیرکل اتحادیه عرب ضمن اذعان به شکست این اتحادیه در حل بحران سوریه، ابراز امیدواری کرد که در نشست روز شنبه در وین اقداماتی جدی برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه و به ویژه مسئله پناهجویان اتخاذ شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سیریانیوز، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در نشست کشورهای عربی و آمریکای لاتین در ریاض به شکست این اتحادیه در حل بحران سوریه اعتراف کرد و گفت: بحران سوریه، بزرگترین بحران انسانی در قرن بیست و یکم است و حل سیاسی این بحران در ریشه‌کن کردن تروریسم و تحقق آرمان‌های مردم سوریه نقش خواهد داشت.

وی گفت: ما به تلاش‌های صورت گرفته در راستای نشست وین چشم امید دوخته‌ایم و امیدواریم که در این نشست‌ اقدامات جدی برای حل سیاسی بحران سوریه اتخاذ شود و به رنج و مشکلات مردم این کشور به ویژه پناهجویان پایان دهد.

نشست وین درباره سوریه روز شنبه با حضور مقامات کشورهای جهان برگزار خواهد شد.

العربی همچنین به اوضاع یمن پرداخت و گفت: اتحادیه عرب از تلاش‌ها برای بازگشت "مشروعیت" به یمن حمایت می‌کند. اوضاع این کشور بسیار نگران کننده است و ما همچنان امیدواریم که تلاش‌های صورت گرفته به حل سیاسی بحران یمن براساس قطعنامه‌های شورای امنیت، نتایج مذاکرات ملی و طرح شورای همکاری خلیج فارس درباره یمن بینجامد.

وی بر تصمیم اتخاذ شده در کنفرانس "شرم الشیخ" مصر درباره حمایت از ائتلاف عربی به رهبری عربستان و بازگرداندن "امنیت" به یمن از طریق نیروهای این ائتلاف تاکید کرد.

العربی درباره اوضاع لیبی نیز گفت: ما همچنان به تلاش‌های سازمان ملل برای تدوین توافق ملی لیبی و اقدامات مرحله انتقالی که ضامن حفظ وحدت این کشور و بازگرداندن امنیت و ثبات به آن باشد امیدواریم.

وی به اوضاع فلسطین نیز پرداخت و گفت: مسئله فلسطین، مسئله محوری و اصلی برای تمامی ملت‌ها و کشورهای عربی است. منطقه و جهان در سایه اشغالگری‌های اسرائیل در خاک فلسطین هرگز از صلح و ثبات و امنیت برخوردار نخواهد بود.

العربی بر لزوم پایان اشغال فلسطین و تحقق راهکار تشکیل دو کشوری و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی با مکانیزمی تاکید کرد که ضامن تحقق تمامی این مسائل از طریق نظارت مستقیم شورای امنیت باشد.

وی بر لزوم حمایت بین المللی از مردم فلسطین تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N1024839

وبگردی