آفتاب

تمدید وضعیت اضطراری در روابط تهران و واشنگتن توسط باراک اوباما

تمدید وضعیت اضطراری در روابط تهران و واشنگتن توسط باراک اوباما

رییس‌جمهور آمریکا با بهانه این‌که روابط تهران و واشنگتن به حالت عادی بازنگشته، وضعیت اضطراری در روابط کشورش با ایران را تمدید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه با ارسال نامه‌ای خطاب به کنگره، وضعیت اضطراری در روابط با ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

آمریکا پس از انقلاب اسلامی، علیه ایران وضعیت اضطراری اعلام کرد تا با آنچه از سوی کاخ سفید خطر ایران برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا خوانده شده است، مقابله کند.

در ادامه این نامه آمده است: روز 14 نوامبر 1979، رئیس‌جمهور با دستور اجرایی 12170 در ارتباط با ایران وضعیت اضطراری اعلام کرد و وفق قانون اختیارات اضطراری اقتصادی بین‌المللی، گام‌های مربوطه برای برخورد با تهدید نامعمول و فوق‌العاده ناشی از وضعیت ایران برای امنیت ملی، را برداشت.»

اوباما در نامه خود افزود: روابط ما با ایران هنوز به وضعیت عادی بازنگشته است و روند اجرای توافقات‌مان با ایران به تاریخ 19 ژانویه 1981 (قرارداد الجزایر) همچنان در جریان است. به همین دلیل،‌ وضعیت اضطراری که در تاریخ 14 نوامبر 1979 اعلام شد، باید پس از 14 نوامبر 2015 نیز ادامه یابد.

در پایان این نامه آمده است: بنابراین،‌ طبق بند 202 (d) از قانون وضعیت‌های اضطراری ملی، من وضعیت اضطراری در ارتباط با ایران را که بر اساس دستور اجرایی 12170 اعلام شد، برای یک سال دیگر ادامه می‌دهم.

از سال 1979 که در پی تصرف سفارت وقت آمریکا در تهران وضعیت اضطراری علیه ایران وضع شد، روسای جمهور آمریکا، چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه، همه ساله این وضعیت را تمدید کرده‌اند. وضعیت اضطراری در روابط آمریکا با ایران، زیربنای تحریم‌هایی است که به بهانه‌های مختلف از سوی واشنگتن علیه ایران وضع شده است.

تمدید دوباره وضعیت اضطراری در روابط با ایران در حالی صورت می‌گیرد که ایران و گروه 1+5 در ژوییه سال جاری به یک توافق جامع درخصوص برنامه هسته‌ای ایران و چگونگی لغو تحریم‌های بین‌المللی دست یافتند.

رییس جمهور آمریکا همچنین در این نامه با بیان این‌که برخی اقدامات و سیاست‌های دولت ایران خلاف منافع آمریکا در منطقه است و همچنان تهدیدی علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا محسوب می‌شود، آورده است: بنابراین، من به این نتیجه رسیدم که لازم است وضعیت اضطراری در روابط با ایران باقی بماند و تحریم‌های جامع علیه ایران به منظور مواجهه با این تهدید حفظ شود.

انتهای پیام

کد N1024761

وبگردی