آفتاب

کاهش 60 درصدی استحصال آب از قنوات خراسان جنوبی

کاهش 60 درصدی استحصال آب از قنوات خراسان جنوبی

‌مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر استحصال آب از اقنوات استان با کاهش 60 درصدی به 260 میلیون مترمکعب رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، علی شفیعی، شب گذشته(18 آبان ماه) در نشست مشاور وزیر جهادکشاورزی با مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه 11 هزار و 740 منبع آبی در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: از این مقدار یک ‌میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود که یک‌میلیارد و 80 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه آب استحصالی در استان 72 درصد آن توسط چاه‌ها، 22 درصد توسط قنات‌ها و 5 درصد توسط چشمه‌ها تامین می‌شود، تصریح کرد: متوسط دبی آب در چاه‌های استان 8.4 لیتر در ثانیه است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهارکرد: از 6 هزار و 250 رشته قنات در استان در سال 78 حدود 560 میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شد که در حال حاضر با کاهش 60 درصدی استحصال آب به 260 میلیون مترمکعب رسیده است.

شفیعی در خصوص کیفیت منابع آبی استان یادآور شد: 9 درصد منابع آبی استان دی سی کمتر از هزار، 15 درصد دی سی بین هزار تا دو هزار، 14 درصد دی سی بین دو هزار تا 3 هزار، 10 درصد دی سی بین 3 هزار تا 4 هزار و حدود 43 درصد از منابع آبی استان دی سی بالای 5 هزار دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه خرده مالکی یکی از مشکلات موجود بر سر راه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری است، اجرای بحث تجمیع و ادامه این روند از سیاست‌هایی است که در این خصوص مد نظر قرار داده شده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: تا کنون در خصوص 7600 هکتار از راضی استان طرح مطالعه شده در بحث آبیاری نوین انجام شده که از این میزان 2800 هکتار تایید و آماده اجرا است.

خرده مالکی از جمله مشکلات بر سر راه آبیاری نوین در استان

محمدعلی محمدی، مدیر جهاد کشاورزی بیرجند نیز در این جلسه گفت: با توجه به سطح کم اراضی در استان و هزینه زیاد این طرح برای کشاورز از مشکلات بهره‌برداران بخش کشاورزی در استان است.

وی افزود: با تخصیص اعتبارات کم بهره به کشاورزان برای احداث استخر و اجرای طرح‌های نوین آبیاری باعث افزایش استقبال آنها از این طرح‌ها می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی بیرجند با تاکید بر تعریف اعتبارات لازم برای عملی شدن طرح‌های تعریف شده در بخش کشاورزی گفت: در بحث آبیاری تحت فشار آموزش مد نظر قرار گرفته که با تخصیص اعتبار در این خصوص برای استان باعث شود تا آموزش ویژه آبیاری تحت فشار برای بهره‌برداران در دستور کار قرار گیرد.

محمدی ادامه داد: خرده مالکی از جمله مشکلات بر سر راه اجرای طرح‌های آبیاری نوین در استان است که اگر اعتبارات لازم اختصاص یابد و قوانین تسهیل در زمینه رفع مشکلات خرده مالکان صورت گیرد، اقدامات خوبی در این راستا صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نبود آموزش برای نگهداری بعد از اجرای طرح‌های آبیاری نوین در استان باید برای نگهداری طرح‌های آبیاری نوین بعد از اجرا تلاش شود که این امکان در خراسان جنوبی برای آموزش نحوه نگهداری این طرح‌ها وجود دارد.

انتهای پیام

کد N1024109

وبگردی