آفتاب

وزیر خارجه بحرین: گفت‌وگو با ایران در اولویت است

وزیر خارجه بحرین: گفت‌وگو با ایران در اولویت است

وزیر امور خارجه بحرین گفت:‌ کشورهای عرب در ارتباط با ایران گفت‌وگو را در اولویت قرار می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی کویت، خالد بن احمد آل خلیفه وزیر امور خارجه بحرین پس از نشست مقدماتی وزیران امور خارجه کشورهای عربی و آمریکایی لاتین در ریاض، پایتخت عربستان به خبرنگاران گفت: کشورهای حاشیه خلیج (فارس) به دنبال هیچ آسیبی به جمهوری اسلامی ایران نیستند و خواهان روابط همسایگی بهتر با ایران هستند به شرط آنکه تهران رفتار کنونی خود را تغییر دهد.

وزیر امور خارجه بحرین با اشاره به آنچه که اعراب دخالت ایران در کشورهای منطقه می خوانند، مدعی شد: کشورهای عرب در برابر مداخلات ایران دفاع می‌کنند. شورای همکاری خلیج (فارس) نقش خود را در این زمینه ایفا می‌کند و این مسأله به دلیل افزایش دخالت های ایران در کشورهای عربی به یک وظیفه عربی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه بحرین و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهان هیچ آسیبی به ایران نیستند گفت که این کشورها در ارتباط با ایران گفت‌وگو را در اولویت قرار می‌دهند. اما در صورت تحمیل جنگ به خودشان ، آماده دفاع هستند.

وزیر امور خارجه بحرین با ادعای اشغال جزایر سه گانه توسط ایران،‌امارات متحده عربی را صاحب این جزایر خواند و گفت:‌کشورهای عرب موضع خود را در قبال اشغال این جزایر دوباره اعلام کرده اند. هرچه اختلاف نظرهایی در خصوص این مسأله وجود دارد.

به گزارش ایسنا، این ادعاها در حالی مطرح شده است که مقامات ایران همواره هرگونه دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر را رد و تاکید می‌کنند که مسایل داخلی کشورها به ملت‌هایشان ارتباط دارد و این مردم یک کشور هستند که باید درباره سرنوشت کشورشان تصمیم‌گیری کنند.

مرضیه افخم سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه کشورمان پیش از این در واکنش به ادعای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درخصوص جزایر سه‌گانه ایران، جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را بخش جدائی‌ناپذیر سرزمین ایران خواند و تأکید کرد: تکرار ادعاهای بی اساس، تأثیری بر حقایق تاریخی نداشته و مردود است .

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران روابط مودت آمیز با همسایگان مبتنی بر عدم مداخله در امور داخلی و احترام متقابل را در اولویت سیاست های خود قرار داده و برای گسترش و تعمیق مناسبات دوستانه ، هیچ گونه محدودیتی قائل نیست و از تعامل سازنده و همکاری‌های گسترده و همه جانبه استقبال می‌کند.

انتهای پیام

کد N1024065

وبگردی