آفتاب

نوبخت: دولت موضوع تضییع حقوق مطبوعات را دنبال می کند/ از رییس قوه قضاییه متشکریم

نوبخت: دولت موضوع تضییع حقوق مطبوعات را دنبال می کند/ از رییس قوه قضاییه متشکریم

محمدباقر نوبخت گفت: دولت به عنوان مقام اجرایی مسئولیت اجرای قانون را دارد و وقتی قانونی اجرا نمیشود موضع گیری می کند.

سخنگوی دولت امروز نشست هفتگی خود را در نمایشگاه مطبوعات برگزار کرد و به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد.
به گزارش خبرآنلاین نوبخت درباره نظر رئیس جمهور درباره پلیس مخفی بودن برخی مطبوعات گفت: رئیس جمهور دومین مقام کشور هستند. دولت به عنوان مقام اجرایی مسئولیت اجرای قانون را دارد و وقتی قانونی اجرا نمی شود موضع گیری می کند. دولت به عنوان عقبه و مجموعه ای که نظر رئیس جمهور را اجرا می کند این موضوع که نوعی تضییع حق از مطبوعات است را به نحو شایسته دنبال کند.


سخنگوي دولت در واکنش به دلخوری رئیس قوه قضائیه از سخنان رئیس جمهور نيز گفت: صادقانه بگویم شاید در هیچیک از مقاطع گذشته تا این میزان هماهنگی بین مسئولان قوا وجود نداشت. الان یکی از دوران خوب همکاری قواست به ویژه قوه قضائیه که باید از طرف رئیس جمهور از ایشان تشکر و همکاری ایشان به ویژه در تصویب برجام را یاداوری مي کنم. اما این به معنا نیست که در همه عرصه ها قوا یکسان فکر کنند. در قضا، دو قاضی رای متفاوتی دارند. بنابراین کاملا طبیعی است. ما به اصل 57 که تفکیک قواست قائل هستیم. البته در اصل 107 نیز آمده که رئیس جمهور بعد از رهبری عالی ترین مقام کشور است و ایشان نظر خود را صمیمانه در جمع اصحاب رسانه بیان کردند.


نوبخت چندين در طول نشست امروز به موضوع مطبوعات پرداخت. از جمله در پاسخ به سوالي که به توقيف انجمن صنفي مطبوعات اشاره داشت و او گفت: امیدوارم که هیچ انجمنی که می خواهد در عرصه مطبوعات فعالیت کند را بسته نبینیم.


اگرچه برخي رسانه ها حضور در نمايشگاه مطبوعات را تحريم کرده بودند اما خبرنگارانشان در اين نمايشگاه حضور داشته و در نشست خبري سخنگوي دولت نيز شرکت کردند. خبرنگار فارس که سوالي درباره بازپرداخت وام چهارساله خودرو مطرح کرد، با اين پاسخ نوبخت روبرو شد که « خوشحالم که فارس تحریمش را شکست و در کنار مطبوعات حضور پیدا کرد. اگر آن چند رسانه دیگر در کنار بقیه بودند خوشحال تر بودیم.» اين سبب شد که خبرنگار تسنیم پيش از طرح سوالش بگويد «تسنيم هیچگاه نمایشگاه را تحریم نکرد و ما دوست داریم به دولت در رسیدن به اهدافش کمک کنيم».


اهم سخنان وي از اين قرار است:

**سیاست کوتاه مدت دولت برای سرعت بخشی به سیاست رکود اطلاع رسانی شد. سازوکارهایی در رابطه با خودرو مورد توجه قرار گرفت که دلال بازی پیش نیاید. البته اگر در این فرآیند عده ای بخواهند از فرصتی برخوردار شوند، سازوکارهای مناسب طراحی می شود. امروز در اطلاعیه هایی که در صنعت خودرو داده شد به حداقل می رسد.

** تقلیل نرخ سود بانکی سیاست مشترک بین بانک مرکزی و وزارت دارایی و سازمان برنامه ریزی بود که گام شروعش نرخ 16 درصدی برای خودرو و محصولات داخلی عنوان شد که ما در جهت کاهش قیمت گام برمی داریم. سیاست قاطعی است که منطق اقتصادی دارد که با کاهش نرخ تورم این همه فاصله بین نرخ سود بانکی و نرخ تورم غیرقابل توجیه است.


** اینکه از انبار موجود و ذخایر خودروهای ساخته شده استفاده می کنیم به این معنی نیست که این خودروها نقصی داشته. خیر. اینها بازاری نداشته است. شاید این طور بتوانیم پیامی به خودروسازان بدهیم که فرصتی برای اقبال مجدد مردم فراهم شد که ان شا الله بتوانند سربلند بیرون بیایند تا برای همیشه اعتماد به صنعت خودروسازی فراهم شود. به حد کافی نظارت بر کیفیت هست و اگر کیفیت فراهم نشود، خودروسازان دگر عذز وبهانه ای ندارند.

** ضرورت کاهش نرخ بانکی بر اساس منطق اقتصاد است و این اراده برای کنترل از سوی بانک مرکزی وجود دارد که منطق اقتصادی مراعات شود. شاید دستور شورای پول و اعتبار این است که بر مصوبات پیشین نظارت کنند.

** شورای عالی امنیت ملی بر روند برجام نظارت داشت و مصوبه اخیر آنها قابل اجراست. کمیته نظارت بر اجرای برجام نیز به زودی تشکیل می شود.


** {درباره آخرین اقدامات در رابطه با فاجعه منا} یک گروه کارشناسی از ایران به عربستان سفر کردند تا به استیفای حقوق ایرانی ها بپردازند. از همه ظرفیت های رسمی و غیررسمی استفاده می کنیم و امیداوریم عربستان هم همکاری کند.

** {بهبود سفر به عتبات عالیات در آستانه اربعین} استقبال بسیار گسترده شیعیان و مردم کشورمان به عتبات عالیات و حضور در کربلا و نجف در اربعین گذشته باعث شد برای ضیافت بهتر هموطنان ما ستادی شروع به کار کند. مسیر را بررسی کردیم. سفر با گذرنامه است. در مسیر نجف و کربلا که شیعیان ترجیح می دهند پیاده بروند، امکانات سفر فراهم شده است. تمامی مسیر مورد توجه و مداقه قرار گرفته است.

**لایجه شفافیت هزینه های انتخاباتی را بعد از تعطیلی مجلس به پارلمان می بریم.

**بعد از شرایط برجام که یک موفقیت برای ایرانیان بود. نه تنها تحریم ها را از گرده مردم برداشتیم، بلکه حقوق هسته ای مان را در همه مجامع رسمی جهان به رسميت شناسانديم. در حالی که اینها حتی با استفاده صلح آمیز هسته ای در بوشهر هم مخالف بودند. در این شرایط بیش از پیش نیاز به همدلی داریم.


**{درباره سخنان شمخاني مبني بر اينکه شورای عالی امنیت ملی وارد موضوع خبرنگاران بازداشتی شده است} اجازه دهید سخنگوی این شورا در این باره سخن بگویند.


**{درباره برنامه طنز فیتیله در صداوسيما} جاي تاسف است که کمبود مداقه در یک برنامه طنز کودکان، باعث رنجش آذری زبان ها شد. انتظار می رفت نسبت به این عدم توجه واکنش مقتضی از سوی مسئولان سازمان صداوسیما صورت گیرد که این اتفاق افتاد.  رئیس جمهور در کنار همه اقلیت ها هستند و موضع ایشان درباره خرده فرهنگ ها در سفر ایشان به کردستان بیان شد.


**{درباره بازپردخت چهارساله وام خودرو که قبلا قرار بود هفت ساله باشد} هیچ اقدام انفرادی ازسوی نظام بانکی امکان انعکاس به صنعت خودرو ندارد. در روز جمعه جلسه مشترک سازمان معدن و بانک مرکزی برگزار شد. و اگر در اجرا ناهماهنگی پیش اید ما در سازمان نظارت، نظارت می کنیم.


**{هجمه به دولت درباره برجام} ما پذیرفتیم هر اقدامی که صورت می گیرد، عده ای موافق و عده ای مخاف باشند. اما آنچه مهم است آثار آن مخالفت ها بر سر منافع ملی است. ما خویشتن داری می کنیم نسبت به کسانی که از هر کاری که از سوی دولت انجام شود، مخالفت می کنند. وقتی آثار مثبت کار دولت مشخص شود، معلوم میشود چه کسی درست تر عمل کرده است.


**{درباره بابک زنجانی دوم} نه تنها وزارت نفت بلکه دستگاه های نظارتی هرجا بدانند کار خلافی صورت گرفته، ورود می کنند اگر اتفاق مشابهی بیفتد دولت و قوه قضائیه اقدام مقتضی را می کنند.


** اگر لایحه بودجه سال 95 بدون تبصره به مجلس می رود به این معنا نیست که ردیف های اعتباری نداریم. ما برای فرهنگ و مطبوعات ردیف بودجه داریم.و من تا ماه آینده اعلام می کنم که ردیف بودجه مطبوعات در سال 94 چقدر بوده و در سال 95 چقدر می شود.


**{ نرخ سود 18 درصد سپرده هاي بانکي} تصمیم در شورای پول و اعتبار گرفته شده است. دولت در پاستور تصمیم نگرفته بلکه از طریق اعضای خود در شورای پول و اعتبار نظراتش را بیان مي کند.
کد N1023956

وبگردی