آفتاب

هاموند: محور مذاکرات شنبه وین مشخص کردن "اپوزیسیون مشروع" سوریه است

هاموند: محور مذاکرات شنبه وین مشخص کردن "اپوزیسیون مشروع" سوریه است

وزیر امور خارجه انگلیس گفت، زمانی که قدرت‌های جهانی شنبه آتی برای گفت‌وگو درباره توافق سیاسی جنگ سوریه در وین جمع می‌شوند، یکی از اصلی‌ترین نکات مورد اختلاف این است که مشخص شود کدام گروه‌های اپوزیسیون سوریه در مذاکرات آتی حضور خواهند داشت و غرب ممکن است از گروه‌هایی حمایت کند که چندان "میانه‌رو" هم نباشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز گفت: به عقیده من، افرادی که ما مجبوریم با آنها وارد مذاکره می‌شویم شامل کسانی هستند که برای آینده سوریه دیدگاهی دارند و آن با ایده ما متفاوت است؛ دیدگاهی که ما با آن موافقت نخواهیم کرد.

وی افزود: اما اگر آنها افرادی بودند که روی دیدگاهشان بحث کردند، کسانی که آماده‌اند نظرشان به رای‌ مردم گذاشته شود و آماده هستند تا تصمیم مردم سوریه را بپذیرند و در گفت‌وگوهای دموکراتیک حاضر شوند، پس از آن نظر من این است که ما می‌توانیم آنها را وارد مذاکره کنیم.

هیچ گروه سوری‌ در دور اول مذاکرات که دو هفته پیش برگزار شد، حضور نداشتند. آن مذاکرات به رهبری روسیه و آمریکا بود و دیپلمات‌های ارشد ایران و عربستان در آن حضور داشتند. ایران تاکید دارد که مشخص شود چه گروه‌هایی در سوریه "تروریست" هستند و بعد مشخص شود که اقدام بعدی چه خواهد بود.

بن‌بست دیپلماتیک بر سر اینکه چه کسی "تروریست" است و چه کسی گروه "اپوزیسیون مشروع" در سوریه محسوب‌ می‌شود، همچنان در صدر اختلاف‌نظرهایی است که درباره آینده سوریه مطرح است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که دوشنبه به ارمنستان سفر کرد، گفت که این مذاکرات باید بر روی این مساله متمرکز باشد که چه کسی اپوزیسیون سوریه است و چه کسی را باید افراطی در نظر گرفت، نه اینکه آیا اسد باید جایگزین شود یا خیر.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین درباره عامل سقوط هواپیمای مسافربری ایرباس روسیه در صحرای سینای مصر گفت که لندن تردید دارد که داعش و یا سازمان‌های الهام‌گرفته از آن عامل سقوط هواپیمای متروجت در 31 اکتبر بوده باشند. وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که بتواند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را متقاعد کند تا موضعی منعطف‌تر در مذاکرات سوریه اتخاذ کند.

وی افزود: باید منتظر بود و دید که آیا روس‌ها مداخله خطرناک‌تری در سوریه می‌کنند و یا تصمیم می‌گیرند که هرگز نمی‌خواسته‌اند به صورت عمیق وارد درگیری سوریه شوند و این یک تیر هشدار برای آنهاست و ما پس از آن با تمایل بیشتری در مذاکرات شنبه آتی در وین مشارکت می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N1023906

وبگردی