آفتاب

تاکید مقام چینی بر الگوبرداری از توسعه مجموعه صنعتی-نظامی آمریکا

تاکید مقام چینی بر الگوبرداری از توسعه مجموعه صنعتی-نظامی آمریکا

یک مقام بلندپایه چین تاکید کرد، چین باید مثل آمریکا به دنبال تمرکز بیشتر بر توسعه یک مجموعه صنعتی-نظامی باشد تا به یک ارتش قدرتمند متناسب با جایگاه پکن در جهان دست پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در یک مجموعه تالیفات که در روزهای اخیر از سوی مقام‌های ارشد چین درباره سیزدهمین طرح پنج ساله توسعه این کشور انتشار یافته، شو کیلیانگ، معاون رئیس کمیسیون مرکزی نظامی قدرتمند چین اظهار کرد، پکن نیازمند امنیت است تا بتواند اقتصادش را توسعه دهد.

شو با استناد به اقدامات شانگ یانگ، فیلسوف شناخته شده چینی در تاریخ باستان که به ایجاد یک نیروی نظامی قدرتمند در یکی از اولین دولتها در کشور چین کمک کرد، گفت، یک کشور نمی تواند بدون نیروهای مسلح شایسته ثروتمند شود.

وی اظهار کرد: امنیت پیش شرط توسعه است و توسعه نیز ماده اساسی امنیت است. بسیاری از کشورها تاکنون منابع غیرنظامی را با توسعه نظامی در هم تنیده‌اند و این نیز برای چین یک انتخاب ضروری است.

این مقام چین نوشت: پروژه منهتن و برنامه آپولو در آمریکا و برخی برنامه‌های بزرگ چین مثل فضاپیمای شنژو و کاوشگر ماه چانگ از جمله مثالهای خوب در این زمینه هستند.

به گفته این مقام چینی،‌ این دست اقدامات در عین حال فرصتهای جدیدی برای توسعه اقتصادی در چین ایجاد می کند. وی تاکید کرد: این رویکرد فضاهای جدیدی برای توسعه می آفریند و "کشتی کشور چین" را به خوبی از میان امواج هدایت می کند.

با این حال به گفته شو، در این دورنمای پیش روی چین مشکلات زیادی مطرح هستند نظیر اتلاف منابع و تکرار غیر ضروری پروژه ها.

انتهای پیام

کد N1023890

وبگردی