آفتاب

واکنش وزارت خارجه آمریکا به امضاء قرارداد تحویل اس300

واکنش وزارت خارجه آمریکا به امضاء قرارداد تحویل اس300

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به خبر امضاء قرارداد تحویل اس300 به ایران گفت که ما همیشه با فروش این سامانه دفاعی پیشرفته به ایران مخالف بوده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به سوالی درباره حضور ایران در نشست آتی مذاکرات وین در خصوص سوریه، گفت: ما می‌دانیم که چه کسانی بر سر میز مذاکره حاضر خواهند شد و نشست‌های متعددی هم خواهیم داشت که شامل دیدارهای چندجانبه و دوجانبه است. راه‌حل سیاسی تنها راه پایان دادن به جنگ داخلی سوریه است و شما نمی‌توانید بدون رایزنی با کشورهایی که نقش دارند به انتقال سیاسی دست یابید. چه ما دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم، ایران و روسیه بر بشار اسد نفوذ دارند. هر دوی آنها در سوریه سهم دارند. غیرمسئولانه است که بخواهیم بدون حضور این کشورها بر سر میز مذاکره برای دستیابی به نتیجه نهایی تلاش کنیم.

کربی در واکنش به اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که گفته بود تعیین گروه‌های تروریستی و غیرتروریستی از اهداف نشست وین خواهد بود، بیان کرد: همانطور که ما در طول مسیر این مذاکرات پیش می رویم یکی از مسائلی که خیلی اهمیت دارد رسیدن به نقطه‌ای است که گروه‌های مخالف بتوانند در این مذاکرات نماینده داشته باشند، چرا که سهم بزرگی در آینده سوریه دارند. اما در عین حال، ما از منافع ایران نیز مطلعیم و بدون انتقاد و موشکافی دیدگاه ایران درباره اینکه چه کسی تروریست است و چه کسی نیست، می‌پذیریم و واضح است این دیدگاه آنها کاملاً با ما متفاوت است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، وی در ادامه با تکرار آنچه که واشنگتن حمایت ایران از تروریسم می‌خواند، مدعی شد: دیدگاه ما نسبت به ایران و سوریه به عنوان حامیان تروریسم تغییری نکرده است این اما بدین معنی نیست که ما بتوانیم با ایران گفت‌وگو و توافق کنیم و سیاست ما در قبال ایران تغییری نداشته است.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی درباره خبر امضاء قرارداد تحویل سامانه دفاعی اس300 به ایران، گفت: موضع ما در این زمینه نیز مثل گذشته است. ما به وضوح گفته‌ایم که با هر گونه فروش این سامانه موشکی به تهران مخالفیم. ما مدت زمان زیادی است که مخالفت خود را با فروش یا تحویل سامانه موشکی دفاعی پیشرفته اس300 به ایران اعلام کرده‌ایم که از ظرفیت دفاعی پیچیده و بالایی برخوردار است. ما با دقت بسیار این مسأله را تحت نظر خواهیم داشت.

انتهای پیام

کد N1023881

وبگردی